Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32233 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'bedömning av utländsk högskoleutbildning' (7 st.)
-
Godkännande av utländsk masterutbildning i Sverige?
Vill läsa en masterutbildning utomlands. Om det blir på Instituto Marangoni är det inom området fashion business, och om det blir på Polimoda blir det troligtvis fashion journalism. Har mejlat UHR sedan länge tillbaka, men deras svar ger mig inte svar på...
Hej!Jag tycker du fick ett bra: utförligt och ganska tydligt svar från UHR. En av viktiga "moment" i det svaret är: "... design branschen. Branschen är inte reglerad och... Läs hela svaret -
Måste man komplettera sin utländska utbildning för erhållande av jobb?
En vän till mig har bort i Sverige i tre år och studerar grundskolesvenska. Hon kommer från Belarus och studerade på yrkesgymnasiet i tre år samt universitetet i 4 år. Hennes specialitet är kemiskt ingenjörskap. Hon har jobbat som...
Hej A!jag undrar om din vän fick sin utländska utbildningen bedömd av UHR, universitets- och högskolerådet? om inte - se information på... Läs hela svaret -
Var ska jag vända mig?
Jag pluggar Interdisciplinary studies med inriktning Biologi, Psykologi och Exercise Science i USA och tar examen i Maj. Jag skulle vilja veta vilka behörigheter min utbildning ger mig samt vad jag kan tillgodoräkna om jag vill plugga vidare till fysioterapeut. Var kan jag...
Hej,utbildning till Fysioterapeut ges i Sverige på fysioterapeutprogrammet. Den vanliga ordningen är sådan att du söker till fysioterapeutprogrammet och om du blir Antagen, ansöker du om Tillgodoräknande... Läs hela svaret -
Hur vägleda person till förskollärare?
Hejsan, Hur skulle ni vägleda en person med en utländsk lärarexamen, som vill jobba som förskollärare i Sverige. Hon har utlåtande från UHR att utbildningen motsvarar en kandidatexamen (utb läng 4 år). Vidare står det i utlåtandet att utbildningen är inriktad mot arabiska, och förbereder...
Hej Camilla,jag undrar om personen är helt säker på att komplettera sin utbildning och jobba just inom det område - även i Sverige. Vi känner till många fall när lärare... Läs hela svaret -
Bli bedömd på Reell kompetens?
Hej jag vill komplettera min utländska högre utbildning; fick svar att det saknas Engelska 6 betyg och att jag därför är obehörig, från Antagning.se men jag har fått Licensiat examen och skrev och försvarade mitt licensiat-arbete på Engelska. Det borde Antagning.se ta hänsyn till, eller ? Måste...
Hejsan, Du nämner i din fråga "Reell kompetens". Om man inte har fullständig gymnasiekompetens, t.ex om man hoppade av gymnasiet eller aldrig började - men har minst 3 års arbetslivserfarenhet... Läs hela svaret -
Hur kan en utländsk ekonom fortsätta till magister inom redovisning?
En kille(38 årig) från Jemen har högskoleutbildning(kandidatexamen) inom ekonomi linje redovisning och finansiering och skickat till UHR för validering. Han studerar SFI och nu inte kan klara svenskan men han kan god engelska. Han vill fortsätta och komplettera sin studie till magister i Sverige...
Hej, alla utbildningar inom Ekonomi med undervisningsspråk Engelska på Magister- och Masternivå finner man på www.studera.nu/jamfor-utbildning>>> och jag... Läs hela svaret -
Kan man få dispens från kravet på engelska?
Hej! Jag har en socionomexamen (240p) från Lettland som jag nyligen har skickat till UHR för utvärdering. Jag har tyvärr inte läst engelska på gymnasium utan ryska. Jag undrar om jag kan få dispens om jag ska komplettera min lettiska examen eller fortsätta ta magisterexamen. Mvh Ineta
Hej Ineta, i den frågan måste vi kontakta en expert. I väntan på expertens svar, titta gärna på yrkesögskoleutbildningar - yrkeshögskola kan göra undantag och ta in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga