Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'civil utredare' (10 st.)
-
Masterprogram i sociologi eller socialt arbete?
Hej, Jag tar i sommar min kandidatexamen i det beteendevetenskapliga programmet Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi https://www.his.se/utbildning/beteendevetenskap/kognitiv-neurovetenskap-tillampad-positiv-psykologi-knppg/ och är nu intresserad av att utbilda mig...
Hej,i annonser om lediga jobb som Civilutredare brukar stå följande:Det som arbetsgivare (Polisen) uppger som Kraven är- Akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet,... Läs hela svaret -
Kan man bli civil utredare genom fristående kurser? I så fall vilka?
Tjena! Jag ska plugga på högskolan i höst i Gävle och vill bli civil utredare i framtiden!. Jag har läst runt mycket på internet hur man blir det, vilka vägar osv.... En väg att gå var att läsa Kriminlogiprogrammet, dock var det...
Hej,en intressant och viktig fråga du ställer men som också är mycket svår att besvara. Saken är den att tjänsterna som civilutredare hos polisen utlyses... Läs hela svaret -
Hur blir man civil utredare efter kandidatprogram i beteendevetenskap?
Hej! Jag läser just nu högskoleprogrammet Kognitiv neurovetenskap - Tillämpad positiv psykologi, vilket är ett beteendevetenskapligt program (180 hp). Jag är intresserad av att jobba som civil utredare hos polisen i framtiden och undrar om det går att söka...
Hej E!Jag skulle råda dig söka jobb som Civilutredare och samtidigt söka till masterprogrammet i kriminologi. Om du får anställning som Civilutredare, då... Läs hela svaret -
Socionom eller beteendevetare?
Jag velar mellan socionomprogrammet och beteendevetenskapligt program och undrar vad som ger bäst möjlighet att kunna jobba som utredare inom polisen? Troligtvis kommer jag att läsa en master inom beteendevetenskap.
Hej Alice,mitt råd är att du läser så mycket kriminologi och juridik som möjligt. Om du ska välja ett beteendevet.program, försök välja det som har inriktning mot kriminologi... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli civil brottsutredare?
Hej! Jag läser sista året på barn och fritidsprogrammet och undrar vad som krävs för att bli civil brottsutredare?
Hej Olivia!Det finns inte en specifik utbildning utan många olika utbildningar som kan ge möjlighet att bli anställd som utredare hos Polisen.De utbildningara som är relevant för... Läs hela svaret -
Vilket gymnasieprogram ska man välja om man vill bli utredare?
Hej! Jag går i 9an och ska snart välja gymnasium. Vilket gymnasieprogram passar mig om jag vill bli utredare hos polisen eller andra statliga myndigheter. Sedan så undrar jag dessutom vilket universitetsprogram skulle passa mig för samma yrke som jag nämnde tidigare.
Hej Adam; det finns många olika sorters utredare - ex. Civilutredare hos Polisen, Utredare på FK och på Skatteverket samt Studiestödsutredare på... Läs hela svaret -
Vägar till att blir Kriminolog?
Hej! Vilka vägar kan man gå för att bli kriminolog/ utredare vid polisen? Jag vet att det finns ett kriminologprogram vid Örebro, Malmö och Lunds universitet, men antagningspoängen där är rätt så hög. Är det den enda vägen...
Hej Alice; du skriver om att du vill bli kriminolog/ utredare vid polisen.Vid polisen (som utredare) arbetar både Poliser och Civila utredare.En väg är att utbilda sig till polis. En annan väg - via en... Läs hela svaret -
civil utredare - utbildning?
Hej! Jag är intresserad av att jobba som civil utredare, men tycker det är en ganska oklar information om vad som anses som "Akademisk examen inom relevant område såsom juridik, beteendevetenskap eller annan samhällsvetenskaplig inriktning. Du kan även ha annan utbildning eller erfarenhet som...
Hej Ellen, jag förstår att det är förvirrande... när man inte vet exakt vilken utbildning som är bäst att satsa på.Civil utredare > /liksom flera andra yrken, som Arbetsförmedlare,... Läs hela svaret -
Kan ämneslärarutbildning leda till jobb som civil utredare?
Hej! Jag står fast mellan valet att bli lärare eller jobba som civil utredare. Någonting som jag tycker verkar intressant är jobbet som civil utredare för polismyndigheten men jag känner att ämneslärarutbildning står mig närmst och jag ska börja plugga nu till hösten 2018. Det jag undrar är om...
Hej Brian,vad polisen bestämmer sig för i framtiden - vet vi idag inte. Men som det är idag, så anställer dem som Civilutredare >>> folk med olika... Läs hela svaret -
Civil utredare via kriminologi?
Hej, kan man bli civil utredare om man läser kriminologiprogramet på högskolan? Vilka andra program kan man läsa för att bli brottsutredare?
Hej Amanda, är du mest intresserad av yrket Civil utredare>> eller av yrket Mordutredare>>? Titta också på yrken Privatdetektiv>>, Kriminolog>> och Forensiker>>. Det finns olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga