Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32226 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'bred utbildning' (15 st.)
-
Natur eller ekonomi?
Jag har nästan alltid varit intresserad i ekonomi men är nu också intresserad i naturvetenskapsprogrammet jag undrar om det är smartare att ta ekonomi om man vet att man är duktig på det samtidigt som man inte vet vad man vill bli och vill ha stor/ bred...
Hejsan,ang. "mycket att välja emellan" så är det fördelaktigt att läsa utbildning på ett Yrkesprogram,... Läs hela svaret -
Kan jag bli sjuksköterska om jag går samhällskunskap?
Jag går i åttan och vi ska nu börja fundera på gymnasieval och jag vill jobba inom vården och undrar om man kan bli sjuksköterska om man går samhällskunskap.
Jo, man kan på sikt bli sjuksköterska även om man på gymnasiet läser på SA-programmet. Men du blir beroende av följande: om din gymnasieskola där du... Läs hela svaret -
Finns det någon utbildning till sportjournalist?
Hej! Jag går just nu i årskurs 3 och läser samhällsvetenskapligaprogrammet med inriktning beteendevetskap. Snart är det dags för ansökan till universitet/högskola och jag är intresserad att bli sportjournalist och därav tänkte jag...
Hej,en intressant fråga du ställer men som också är ganska svår att besvara. Saken är den att utbildningsutbud förändras och utbildningar till... Läs hela svaret -
Masterprogram i sociologi eller socialt arbete?
Hej, Jag tar i sommar min kandidatexamen i det beteendevetenskapliga programmet Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi https://www.his.se/utbildning/beteendevetenskap/kognitiv-neurovetenskap-tillampad-positiv-psykologi-knppg/ och är nu intresserad av att utbilda mig...
Hej,i annonser om lediga jobb som Civilutredare brukar stå följande:Det som arbetsgivare (Polisen) uppger som Kraven är- Akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet,... Läs hela svaret -
Karriärsmöjligheter med MENA-Studier?
Hej! Jag är oerhört intresserad av MENA-regionen - politiskt, ekonomiskt, kulturellt, historiskt, etc. - och har kikat på denna: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/hmesk-1.412568?open-collapse-boxes=program-detail utbildning, då den omfattar i princip allt som jag...
Hej!En utbildning som fokuserar på MENA-regionen kan ge dig en djup förståelse för området och kan vara mycket värdefull om du vill arbeta specifikt med frågor relaterade till... Läs hela svaret -
borde jag ta ekonomi eller sam istället?
Hej! jag vill ta natur sam. men vill syv har sagt att den är onödig och att den innehåller svåra matte kurser och att natur vetenskapliga ämnena är onödiga då de endast pluggar till första steget och att många jobb kräver andra...
Hej,vad gäller att utbildningen "ger behörighet" så är det så att du ska klara kurserna och få lägst godkända betyg men endast godkända betyg ger lågt... Läs hela svaret -
Ekonomi eller natur?
Hej! Jag ska välja mitt gymnasie nu och är osäker på ekonomi eller natur. Jag är osäker på vad jag vill bli och tänkte därför att natur skulle passa men har hört att natur är mycket plugg och jag håller på med mycket...
Hej,med "natur" gissar jag på att du menar NA och inte NB (alltså inte Naturbruksprogrammet som också kan förkortas till "natur" :). Naturvetenskapsprogrammet (NA) har två... Läs hela svaret -
Jobb efter syv-programmet?
Hej! Jag funderar lite på att gå syv programmet efter gymnasiet. Jag har inte tillräckligt med bra betyg men ska satsa på HP där jag såg att det räckte med ungefär 0.5 för senaste antagningen. Men förutom att jobba som syv efter...
Hej Adam,jag skulle absolut säga att SYV-programmet är en "bred" utbildning. Jag vet att de som har examen från SYV-programmet arbetar på många olika arbetsplatser med ganska olika... Läs hela svaret -
Retorikkonsultprogrammet, inriktning mot politisk kommunikation?
Hej jag undrar vad kan man jobba med i framtiden om man läser denna utbildning Retorikkonsultprogrammet, inriktning mot politisk kommunikation och hållbar utveckling ?
Hej Fidan,den information om "efter utbildning"/framtida karriär vi har tillgång till, lyder följande: Efter... Läs hela svaret -
Vad kan man bli?
Hej! Jag undrar med vad man kan jobba med efter man är klar med programmet "Interkulturellt företagande"
Hej Hanna! jag gissar på att du i din fråga menar den här utbildningen på Södertörns högskola, sh.se/program--kurser/program/grund/interkulturellt-foretagande, stämmer det?Det är en av de... Läs hela svaret -
Offentlig förvaltning eller human resources?
Hej! Just nu studerar jag till förskollärare, men under senare tid har intresset väckts för arbete som handläggare inom diverse företag som arbetsmiljöverket, konsumentverket, kronofogden, skatteverket, m.m. samt arbete inom personalvetenskap med rekrytering, arbetsmiljö, ekonomi. Jag står...
Hej Linda;yrken personalvetare och "handläggare" är samlings-begrepp som inkluderar många olika "under-yrken" och oändligt antal olika uppsättningar/kombinationer av arbetsuppgifter.... Läs hela svaret -
Är humanistiska programmet brett nog?
Jag har börjat titta mycket på gymansium och är väldigt intresserad i det humanistiska programmet men vill verkligen gå något brett på gymnasiet då jag verkligen inte alls har koll på vad jag vill göra i framtiden! Så jag undrar om de humansitiska programmet är brett nog för allt eller om det är...
Hej Nathalie,du kan ta och jämföra programplaner för de 2 programmen:Programplan för Samhällsvet.prog.>ochProgramplan för Humanistiska prog.>. -
Vet inte vilket program jag ska välja?
Hej! Jag vet inte om jag ska välja ekonomi eller natur. Vet inte exakt vad jagg vill jobba med senare, advokat och ingenjör är yrken jag har intresse för!
Hej Daniel, för att på sikt kunna bli en Advokat>>, måste man först bli Jurist. då söker man efter gymnasiet till juristprogrammet; särskild behörighet är... Läs hela svaret -
Borde jag byta?
Hej, jag är 16 år och går just nu Natur på gymnasiet. Jag känner dock att ämnena som kemi och fysik inte är mina favvoämnen precis. Jag funderar på att byta till samhälle med inriktning media då jag är intresserad av journalistik och att skriva. Men samtidigt så är ju natur en bred utbildning...
Hej Louise, du har rätt i mycket av det som du skriver i din fråga; och det också är sant att "bred utbildning" på naturvet.programmet "öppnar dörrar" ofta endast om man har tillräckligt höga... Läs hela svaret -
Går det att byta gymnasium och linje i trean?
Jag har läst två år på naturbrukslinjen med inrikting häst. Jag har nu valt att byta skola och linje av flera olika anledningar. Men på min linje har jag läst alla A-kurser, som matte 1 & 2a, samhällskunskap 1a1 och historia 1a1. Därför undrar jag om man kan läsa upp dessa A-kurser så att de...
Hej Annika, att byta skola, program eller inriktning är inte en rättighet (på så sätt att det ej kan garanteras att det går). För det första, så måste Ledig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga