Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'förkunskapskrav' (7 st.)
-
Privat utbildning ?
Hej. Hur funkar de privata utbildningar/kurserna? Behöver man ha gått någon högskoleutbildning innan eller räcker det med bara gymnasieexamen?
Hej Madlin!Det finns väldigt många olika privata utbildningar. Och de behörighetskraven som ställs kan vara ganska olika. Vilken eller vilka privata utbildningar intresserar dig? Sätt in snabblänk till... Läs hela svaret -
Hur blir jag en civil utredare /brottutredare?
Hej!
Jag kom in på Samhällsanalys i Örebro, men jag har även sökt till sociologiprogrammet. Drömmen är att jobba som utredare inom polisen men är lite osäker på hur jag går tillväga. Jag vet att kriminologi är snabbaste...
Hej Shams!Det finns ingen garanti på att få jobb som civil-utredare, oavsett vilken utbildning man skaffar sig. Polisen kan när som helst sluta anställa civila, och övergå... Läs hela svaret -
Förkunskaprskrav (Prvöning) ?
Hej, vill anmäla mig till en kurs som har Matematik 4 som behörighetskrav "Behörighetskrav: Matematik 4 eller Algebra och geometri 7,5 hp. " Jag har Matematik 1 och 2, däremot har jag inte 3 eller 4. Jag har läst att jag kan göra en betygsprövning...
Hej! Det stämmer att man inte behöver uppvisa några betyg för att få lov att göra prövningar. Du behöver alltså inga betyg, varken sig i matematik eller i andra ämnen/kurser... Läs hela svaret -
Är Specialpedagogik 2 och Psykiatri 2 samma sak?
Hej, efter sommaren ska jag börja tredje året på vård och omsorgsprogrammet. Jag funderar på att börja jobba inom rättspsykiatrin efter gymnasiet och jag kollade runt lite på internet om vilka kurser man måste gå för att kunna...
Enl. Info på Skolverkets webbplats är det inte samma kurser och inte ens samma Ämnen. bl.a står det på länken, ovan: Rättspsykiatri, 100 poäng,... Läs hela svaret -
F i slutbetyg i 9:an?
Om jag nu får F på mitt fysik nationella men har godkänt i alla andra kunskapskrav i ämnet kommer jag få ett F i slutbetyg eller godkänt?
Hej Vilma, att sätta betyg är lärarens kompetens. Det kan inte en studie- och yrkesvägledare svara på. Gör ditt bästa och vi håller tummarna! Vänligen och lycka till! ANNA -
Hur tillämpas termen "eller motsvarande" i behörighetssammanhang?
Var hälsade. Jag har precis påbörjat en resa mot fördjupning inom datavetenskap efter att ha studerat dataspelsutveckling med inriktning på ljudproduktion vid Högskolan i Skövde. Jag vill ta mig in på ett masterprogram inom data science som skolan erbjuder och för att bli behörig behöver jag...
Hej Anders, jag håller med om det som Ludmila skriver i sin kommentar. Om du anser att ett lärosäte (en högskola eller ett universitet) gör fel i sin info till... Läs hela svaret -
vad menas"Dispens ges för Matematik 4 för sökande med Matematik 3b/c"?
Hej jag tittar på universitetsutbildning just nu kravet är matematik 4 som jag inte har, men sedan står det att dispens ges om jag har 3b/c, betyder det att jag faktiskt inte behöver matematik 4 utan bara matematik 3b eller 3c? Jag läser nämligen matematik 3c just nu så det vore bra om jag slapp...
Hej Ludvig, du kan söka och vi hoppas att du kommer in. "Dispens" betyder Undantag. Det betyder i detta sammanhang troligtvis att de kan ta in dem som saknar matte 4 godkänt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga