Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'basåret' (6 st.)

    • Person40830

      Fråga gällande tekniskt baser på KTH?

      Hej! Jag har ansökt till programmen ”Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling” och ”Fastighet och finans” på KTH men tror inte att jag har tillräckligt höga betyg att komma in så jag har även ansökt till teknisk...

      Milla : : HEJ!Du i din fråga nämner "reserverad plats" på programmen men jag tror du menar "platsgaranti". Det är varje lärosäte som inför varje antagningsomgång... Läs hela svaret
    • Profil1

      Basåret/ antagning?

      Hej! Jag läser tekniska basåret då får man en garantiplats och via garantiplats så blir man antagen oavsett konkurrens eller andra sökande. Om man vill utnyttja garantiplatsen fyller man i formuläret och väljer ”jag vill utnyttja min...

      Milla : : Hej,jag förstår hur du tänker och det är helt logiskt att du vill helst komma in på den utbildning du valde själv men i värsta fall vill komma in på någon av utbildningar inom... Läs hela svaret
    • J

      Ersätter ma2c och ma3c kurserna ma2b och ma3b:s betyg?

      Hej! Har tidigare läst ma2b och ma3b på gymnasiet, och har godkänt betyg i de båda så de står med på examensbeviset. Läser just nu naturvetenskapligt basår, bla ma2c och 3c. Jag undrar om c-kursernas betyg kan ersätta b-kursernas betyg?...

      Anna: : Hej,du glömde att skriva om var du läser ditt basår. Se fråga som Mikael SYV ställer i kommentar till din fråga. Utifrån ditt svar på den frågan, kommer... Läs hela svaret
    • Elev

      Komvux fysik 2?

      Hej, jag har tidigare under gymnasiet gått inom inriktning ekonomi. Det senaste året har jag studerat ett basår där jag klarat av fysik 1b1, 1b2, kemi 1, MA3C och MA4. Det finns en möjlighet att jag inte klarar av fysik 2 och undrar, ifall jag går komvux...

      Anna: : Hej Dany,om du får godkänt (eller högre) betyg från komvux i en kurs som krävs för särskild behörighet, kommer betyget i den kursen räknas in tillsammans med de betyg som finns i ditt examensbevis... Läs hela svaret
    • Emil

      Behöver jag studera alla kurser på basåret?

      Min intention är att studera ingenjör på universitet. För att kunna göra det behövs ett tekniskt basår. Jag glömde att söka tekniskt basår och det gick inte att göra en sen anmälan där jag bor. Jag kunde dock söka...

      Julia: : Hej Emil,jag undrar om du vill få studiemedel från CSN? Om du vill få studiemedel för heltidsstudier - måste du studera på heltid och även uppvisa godkända betyg i många av de... Läs hela svaret
    • Ludvig

      Kan jag gå basåret på LIU om jag har genomfört kurser som ingår?

      Hej jag funderar på att gå basåret på LIU då det skulle ge mig först dom kurserna jag behöver för behörighet och sedan en garantiplats i programmet efter avslutat basår. Men jag har redan genomfört Fysik 1 och Kemi 1och läser just nu Matematik 3c och Fysik 2 på komvux för att få grundläggande...

      Anna: : Hej Ludvig, på linköpings universitets hemsida >> läser man bl a Det betyder att om man har godkända betyg i Fysik 2Kemi 1 ochMatematik 4 - då kan man inte bli antagen till basåret på LiU.  

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga