Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31909 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'platsgaranti' (37 st.)
-
Fråga gällande tekniskt baser på KTH?
Hej! Jag har ansökt till programmen ”Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling” och ”Fastighet och finans” på KTH men tror inte att jag har tillräckligt höga betyg att komma in så jag har även ansökt till teknisk...
HEJ!Du i din fråga nämner "reserverad plats" på programmen men jag tror du menar "platsgaranti". Det är varje lärosäte som inför varje antagningsomgång... Läs hela svaret -
Går det att läsa 150 procent på högskola?
Hej! Undrar om det går att läsa 150 procent? Studerar på ett annat program som ligger på 100 procent men vill gärna läsa 50 procent ytterligare om något annat ämne. Har sökt in på kurser som ingår i platsgarantin på min...
Hej,det är Antagning.se som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar, därför är det bäst för dig att få svar från de som... Läs hela svaret -
Funderingar om platsgaranti?
Hej, jag vill göra ett naturvetenskapligt basår, eftersom jag ej har behörighet för en linje jag vill komma in på pga att jag valt fel linje på gymnasiet. Är dock lite förvirrad över "platsgaranti," är det garanti även om man...
Hej,jämförelsetal är det snittbetyg uträknat på alla de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, förutom betyget i gymnasiearbete. Betyget i gymnasiearbete räknas inte... Läs hela svaret -
meritpoäng för matte 3b (komvux) om jag söker till civilekonom?
Hej! Jag vill läsa upp matte 3b för att få behörighet till civilekonomprogramet som kräver matte 3b. Får jag 0,5 extra poäng och vad händer med det andra ämnet som jag läste i trean, behöver man ta bort något ämne när...
Hej,du får gärna läsa en förklarande sammanfattning på gymnasieguiden.se/meritpoäng - där framgår det bland annat att det är Högre... Läs hela svaret -
Olika kurskoder på antagning?
Hej, Jag studerar inom ett program och till våren har jag sökt en kurs som inte ingår i mitt program men i och med att jag studerar på det valda universitetet så får jag viss förtur. Skolan har på antagning.se lagt ut två likadana kurser men...
Hej,kontakta de som jobbar på Antagning.se: du kan t.ex ringa 0771-550720 på vardagar kl.9-16. Min gissning är att det kan inte påverka dig negativt om du söker kursen med båda koder... men... Läs hela svaret -
Kan jag få intyg på studieuppehåll men utan garantiplats?
Hej, Jag vill ta ett studieuppehåll för att jobba 1 år. Jag behöver inget studieuppehållhåll med garantiplats (Jag kan istället börja läsa enskilda kurser...) - men självklart tar jag gärna en plats om det finns. Hur går detta...
Hej,om din fråga gäller Uppsala universitet, så råder jag dig läsa information på uu.se/student/regler-och-rattigheter/studieuppehall-och-studieavbrott Du... Läs hela svaret -
Kan man läsa basår även man har redan läst kurserna?
Hej! Jag har redan läst teknikprogrammet på gymnasiet med inriktningen teknikvetenskap, men mina merit poäng räcker inte till min dröm utbildning i den högskolan jag vill läsa i, kan man gå basår på samma högskola och komplettera de...
Hej,vilka betyg man får i kurser inom universitetsbasåret påverkar inte meritvärde från gymnasiet. Om du vill höja ditt meritvärde från gymnasiet måste... Läs hela svaret -
Hur många kommer in via Ujiken?
Hej! Jag tänkte fråga hur stor andel det är som kommer in på juristprogrammet i Lund via Ujiken (utvidgad juridisk introduktionskurs)? Hur många går kursen från börjar samt hur många går kursen för att faktiskt komma in på...
Hej,av informationen på lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12 framgår att cirka 20 platser brukar bli tillsatta av de som antas via UIJK. Varför just "cirka" 20 och inte exakt 20, så är min... Läs hela svaret -
Utomlandsstudier?
undrar hur det blir om man blir antagen till ett program, påbörjar det, men sedan vill åka utomlands och plugga ett litet tag. Alltså går det att pausa påbörjad utbildning för att plugga utomlands 1 termin eller 2! Räknas detta som att man har...
Hej,Om en studerande på högskolenivå på ett svenskt lärosäte behöver göra ett tillfälligt uppehåll i sina studier kan hen ansöka om ett studieuppehåll med platsgaranti.... Läs hela svaret -
Läst tekniskt basår fast år 2009?
Hej Jag har läst tekniskt basår på Malmö universitet 2009 och jag har tänkt skola om mig nu men jag undrar det fungerar med mina gamla betyg och tekniskt basår? Mina betyg är från 1994 och jag vet inte hur jag räknar fram mina poäng Jag...
Hej, gamla betyg gäller tillsvidare. Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde; det kommer antagning.se göra. Gör ansökan till de utbildningar du vill gå och se till att... Läs hela svaret -
Hoppa av biologin på naturvetenskapligt basår?
Skolan jag går på inkluderar kurserna matte c 2-3, biologi 1-2, fysik 1-2 samt kemi 1-2 i det naturvetenskapliga basåret. Biologin går mig på nerverna men tycker däremot att matten är intressant. Med andra ord hade väl kanske tekniskt basår...
Hej Hugo,prata med studievägledare på din institution bland annat om platsgarantin efter basåret. Om platsgarantin erbjuds, då gäller det som just det lärosäte har... Läs hela svaret -
Gå basår två gånger?
Hej! Jag frågar åt min 18-åriga dotter som just nu läser naturvetenskapligt basår på Komvux, med målet att senare läsa biologi på universitetet. Utbildningen är svår och hon är orolig att inte klara alla kurserna eller att...
Hej Kristina!Att göra högskoleprovet är en mycket bra idé, men högskoleprovet befriar inte från kraven på både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande... Läs hela svaret -
Kan jag gå Bas år?
Hej jag vill studera ingenjör utbildning på 3 år och mina betyg är jättedåliga, kan jag gå på någon bas år och sen söka direkt till universitet eller måste jag göra på ett annat sätt?
Hej,basåren på högskolenivå /finns tekniska och naturvetenskapliga/ är till för att ge BEHÖRIGHET och betygen från basåren påverkar inte ditt meritvärde som du har på dina... Läs hela svaret -
Hur fungerar platsgarantin på högskolan?
Hej jag hade tänkt att gå Ekonomiprogrammet och sedan läsa ett tekniskt basår antingen på KTH, Chalmers eller Lund och sedan gå Civilingenjörs (Industriell ekonomi). Jag undrar hur platsgarantin fungerar på de olika högskolorna, jag har...
Hur platsgaranti fungerar eller om den erbjuds, över huvudet taget, bestämmer varje lärosäte självt. Mycket kan förändras även till nästa termin.. basåret är det... Läs hela svaret -
Tekniskt basår fråga?
Hej! Om man går tekniskt basår på Linköping universitet, och klarar det. Får man garantiplats på ingenjörsutbildningen då? Eller konkurrerar man med folk från basåret om platser på den utbildningen man vill gå? Tacksam...
Hej Marcus,den sortens platsgaranti som du frågar om är det varje lärosäte som bestämmer självt: om platsgarantin erbjuds eller inte och om de bestämmer att erbjuda - vad villkor blir och det kan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga