Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'hög lön' (12 st.)

    • Sarah123

      Vilka yrkesutbildningar finns som man kan jobba hemifrån?

      Hej, jag är lite kluven på vilken bransch jag ska skolaom mig till. Just nu jobbar jag i butik inom detaljhandeln och har gjort det i 15 år. Mina önskemål är en yrkesutbildning på 1-3 år. Det ska vara flexibla tider och helst något man kan...

      Milla : : Hej!Med tanke på dina önskemål skulle jag rekommendera att utforska olika yrkesutbildningar inom områden som DATA-IT, teknik, administration/företagsadministration.... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilka utbildningar kan jag läsa som har hög lön?

      Hej! Jag behöver verkligen all hjälp i världen! Om man har 16 i merit, vilka program kan man ha en trolig chans att komma in på som har höga löner. Utbildning ska helst finnas i Örebro eller helt på distans. Kan tänka mig vilken utbildning som...

      Milla : : Hej,om du inte läst mer matte än matematik 2, då är utbildningar till Läkare, Tandläkare, Veterinär, fastighetsmäklare och inom ekonomi på... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Yrken med hög lön med kortast utbildning?

      Hej, som rubriken lyder, så skulle jag uppskatta om ni kunde ge så många exempel som möjligt på yrken där man som regel får ganska hög lön men där det samtidigt inte krävs jättelång utbildning (för att lära sig det yrket). Uppskattar så lång lista på yrken som möjligt! Och tackar på...

      Milla : : Hej och tack för din fråga!Jag listar, nedan, exempel på några yrken där man med ganska kort utbildning (t.ex 2-årig utbildning inom yrkeshögskola) kan få ganska hög... Läs hela svaret
    • Albert

      Jag funderar mellan Ekonomi Ekonomi, och Teknikvetenskap?

      Jag funderar mellan Ekonomi Ekonomi, och Teknikvetenskap, för att jag vill få en hög lön, men mina föräldrar säger att man ska ha roligt på gymnasiet, så de tycker jag borde gå Teknikvetenskap. Men jag vill gärna grunda företag i...

      Milla : : Hej!Du skriver om att du i framtiden vill grunda företag eller jobba inom bank och finans som t.ex finansanalytiker eller aktiemäklare. Grunda företag kan man med vilken... Läs hela svaret
    • elev

      Hitta bästa framtidens jobb?

      Hejsan! Jag flyttade till Sverige fyra år sedan. Och då så började jag läsa grundläggande ämnen på ett program som kallas IM (introduktions programmet) .Det tog 2,5 år av mig att klara alla grundläggande ämnen som motsvarar åk...

      Julia: : Hej Sara!du ställer en viktigt fråga: vad ska man utbilda sig till för att få ett "bra jobb med hög lön"? Men den frågan är tyvärr ganska svårt att besvara.... Läs hela svaret
    • Clara

      Hjälp med högskoleutbildning?

      Hej! Jag är 18 år och tar studenten från samhällsprogrammet med beteendeinriktingen i sommar. Jag skulle behöva vägledning med vad jag ska välja för högskoleutbildning och yrkesval. I grupp är jag en naturlig ledare, målinriktad och en bra problemlösare. Jag skulle gärna jobba där jag har en...

      Milla : : Hej, börja med att kika på Yyrke/eventarrangor och se sedan även info om många andra yrken. ang.lön och konkurrensen är det svårt att säga ngt med säkerhet men oftast är det hård konkurrens om de jobben som ger hög lön.
    • Vanessa

      Vilka yrken är välbetalda som inte kräver någon matematik?

      När jag tänker på yrken där man tjänar bra så kan jag bara komma på mansdominerade yrken så som ingenjörer, läkare, system-specialister. Alla dessa yrken kräver höga kunskaper inom matematik. Jag hade A i alla andra ämnen förutom matematik, där jag var helt värdelös och fick kämpa både dag och...

      Milla : : Förutom olika chefspositioner, är det även politiker och /entreprenor-egenforetagare som kan tjäna ”bra med pengar”, utan att kunna mycket matte. Till... Läs hela svaret
    • Oliver

      Jobb inom naturvetenskap med HÖG lön?

      Hej! Jag har en fråga om vad jag ska jobba med. Jag är 14 år o går i 8an. Jag vill gå naturvetenskaps programmet och vill helst jobba med kemi eller djur o växter. Helst nån forskare inom det. Men har läst att det inte är en så hög lön För mig är det mest lönen som räknas. Och jag tänker varje...

      Anna: : Hej Oliver, nya yrken skapas ständigt, och det yrket som du ska jobba inom kanske ännu idag finns! :) Ang. skatt i olika länder - så stämmer det att Sverige har rätt hög skatt; men... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur struntar man i ett yrkes lön?

      Jag kommer från en mycket välbeställd familj. Mamma är läkare och pappa universitetslärare; vi har alltid haft mycket gott om pengar. Det gör det svårt för mig att veta vad jag faktiskt vill. När jag funderar på gymnasieprogram och...

      Liselotte: : Hej Matilda! Du ställer en mycket intressant och viktig fråga! Svårt dock att ge ett konkret svar som också garanterat skulle ge bra resultat (hjälpa dig)! :) För det första, så... Läs hela svaret
    • Abbe

      Få ganska bra jobb på direkten?

      Hej! Det är så att jag vill gärna hitta jobb på direkten efter gymnasiet. Jag tänkte att gå el på gymnasiet men jag är inte helt säker. Jag vill även att det ska vara ett ganska välbetalt jobb. Helst ska det vara något med att bygga. Fixa saker. El, eller hantverk.

      Mikael: : Hej Abbe! Om du vill börja jobba direkt efter gymnasiet, då tänker du helt rätt: Yrkesprogrammen är det du bör titta på i första hand. El- och energiprogrammet är ett av alternativen. Andra är: byggprogrammet... Läs hela svaret
    • cheima

      jag undrar vilket jobb skulle passat mig bäst?

      jag är väldigt social och envis. bra på att klura ut saker. vill leva ett dröm liv med mycket pengar. Jag har funderat lite på advokat och inspektör.

      Milla : : Hej Cheima! Går du i åk8 idag? Jag ser att du är 14 år och antar att du går i "åttan". Stämmer det? I så fall väljer du till gymnasiet under nästa läsår. Du behöver inte bestämma dig redan nu... ang. vilket... Läs hela svaret
    • Hanna

      SYV-student, vill få ett bra betalt jobb?

      Jag går nu första året på SYV-programmet och känner att alla kurser hittills verkligen har tilltalat mig. Jag har väldigt lätt för mig när det kommer till att studera och har alltid fått toppbetyg. Just nu funderar jag på vad jag vill jobba med sedan och möjligtvis vidareutbilda mig inom. Även...

      Lena: : Hejsan, kul att du går SYV-utbildningen och visst är den kul! Dessvärre är den ju fortfarande väldigt präglad av att skolan är den största arbetsgivaren vilket gör den lite begränsad men visst - den kanske kan funka... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga