Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'reglerade yrken' (17 st.)
-
Socionom i Storbritannien?
Hej! Jag har ansökt till socionomprogrammet i Umeå och inväntar antagningsbeskedet som då kommer på måndag, jag undrar däremot om hur man kan gå vidare med den utbildningen för att jobba som socionom i Storbritannien? Min pojkvän är...
Hej!Vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen expert på studier eller yrken utomlands. Socionomprogrammet innehåller bland annat att lära sig ganska mycket om socialtjänstlagen (som gäller i... Läs hela svaret -
Kan man jobba utomlands med en psykologexamen?
Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att jobba utomlands med en psykologexamen? Med vänliga hälsningar
Hej,I Sverige behöver man legitimation från socialstyrelsen för att få lov att kalla sig för en legitimerad psykolog och ha rätt att bli anställd som psykolog. Nordiska... Läs hela svaret -
Icke reglerade yrken?
Vad menar ni när ni säger att ekonomi utbildningar eller revisor tex är icke reglerade arbeten? Menar ni att de inte krävs en speciell spikad utbildning som tex sjuksköterska utbildning för att bli sjuksköterska, och typ läkarprogrammet för att bli...
Ja, på ett ungefär kan man säga så som du förklarar själv i din fråga. Det finns ett mindre antal Reglerade yrken - se framtid.se/yrke/reglerade-yrkenoch den stora mängden är -... Läs hela svaret -
Jobb och betyg?
Hej! När man söker jobb, hur mycket tittar de på betygen?
Hej Thea,svar på din fråga beror på vad för typ av jobb det är. Till vissa jobb krävs viss specifik utbildning men till andra jobb kan man anställa "vem som helst" eller "vem man vill".... Läs hela svaret -
Jag har fråga om yrkesutbildning?
Hej!Jag har klart svenska som andra språket 1. Jag undrar vilken lektion behöver jag att jag bli säljare produkten i en apotek ?? Måste jag plugga engelska ?Hur lång tar tid?
Hej Shahpar, du får gärna läsa information på Framtid.se/yrke/yrken-inom-apoteksbranschen - om olika yrken som finns inom Apoteks-branschen.Några Yrken inom Apoteksbranschen är i Sverige... Läs hela svaret -
Ekonomprogrammet?
Hej igen. I och med att yrket: (civil)ekonom inte är reglerat hur funkar det då? Jag vill liksom inte plugga i 3-4 år och sen vara fast vid en kassa på min lokala ICA, det är jag liksom rädd för. Visserligen kommer det förmodligen inte bli så...
Hej Mohamad,skillnad på reglerade och Icke-reglerade yrken är att för "reglerade yrken" finns det strikta regler på vilken utbildning man måste ha; exempelvis får inte arbetsgivare anställa... Läs hela svaret -
Om de står ällmän gymnasiekompetens på jobben ?
På vissa jobb står det ällmän gymnasiekompetens , är de så då att man kan studera vilket gymnasie som helst men anda bli de Txp om jag nu studerar handel eller barn o fritid o det står på ett yrke som Txp återviningsarbetatare kan man bli de då ?
Hejsan, du får gärna kika på Framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens - där vi förklarar vad Gymnasiekompetens är för någonting. :) Återvinningsarbetare -... Läs hela svaret -
Socialpedagog på distans?
Jag har funderingar på att kombinera mitt arbete med studier och tycker att socialpedagog verkar intressant, önskar läsa på helst 25% och distans för att det ska funka med jobb och familj går det? Bor i Ängelholm, så är det några fysiska möten ser jag gärna att de är någorlunda nära om möjligt?...
Hej Anna, jag vill i första hand rekommendera yrkeshögskoleutbildningar till socialpedagog>>. Men distans-alternativet på 25% har jag inte hittat inom yrkeshögskola. Om vi tänker så... Läs hela svaret -
Skillnad psykolog och psykoterapeut?
Hej! Vad är skillnaden på att jobba som psykolog och psykoterapeut?
Psykoterapeut har längre utbildning och borde därför kunna arbeta med ännu mer avancerade arbetsuppgifter än psykolog. Psykologer kan vidareutbilda sig till psykoterapeut vilket brukar ta... Läs hela svaret -
Holistic nutrition?
Hej, ursäkta för att jag ställer ungefär samma frågor om och om igen. Det är väldigt svårt att veta vad jag ska göra. Jag ahr söt och sökt och sökt information i flera dagar och jag börjar bli väldigt stressad. Jag hittade den här länken:...
Hej Laura, vi vill givetvis hjälpa dig. Men det är svårt att ge svar på frågor som den du ställer där det är mycket som är osäkert.För det första, så är det i... Läs hela svaret -
universitet utan gymnasieexamen?
hej! jag undrar om det på något sätt går att studera vidare på universitet utan gymnasieexamen; ex. som reell kompetens fast utan lika många krav om vad man ska ha läst för ämnen. Förstår att det är svårt att bli antagen till universitet utan gymnasiebetyg i Sverige men hur fungerar det...
Hej Malia, hur kraven är i andra länder, kan vara olika. Det är bäst att fråga de sakkunniga i just det landet som du är intresserad av att utbilda dig i och/eller att jobba i.***********I... Läs hela svaret -
Vad skiljer en socionom och psykolog?
Hej! Jag funderar på vad som skiljer en socionom och en psykolog åt när det gäller både utbildning och arbetet? Ex. vad har en socionom behörighet till som inte en psykolog har behörighet till och tvärtom?
Hej Linda på sätt och vis är Socionom>> och Psykolog>> - liknande yrken, men på andra sätt är de rätt olika. Utbildning till socionom är 3,5 år utbildning till... Läs hela svaret -
Kognitiv neurovetenskap - psykolog?
Har kikat lite på högskoleprogrammet Kognitiv neurovetenskap, inriktat positiv psykologi i Skövde. Om man nu längre fram i framtiden skulle vilja bli psykolog kan man då efter utbildningen i Skövde plugga extra kurser för att få behörighet som psykolog? Eller måste man starta om hela högskolan...
Hej Michaela,så som det är i Sverige idag, kan man endast få psykologlegitimation om man får Examen från psykologprogrammet; och till psykologprogrammet måste man Konkurrera om plats och... Läs hela svaret -
valbara kurser receptarie?
Hej! Jag söker detta år till universitetet men undrar vilka valbara kurser man kan lägga till receptarieprogrammet? d.v.s jag kommer att vilja plugga på universitetet till programmet men i värsta fall ifall jag inte kommer in vill jag istället läsa valbara...
hej A! Receptarie >>> är i Sverige ett av de "reglerade yrken", vilket bl a innebär att det ej är möjligt att bli receptarie på ngt. annat sätt än genom att ha läst på... Läs hela svaret -
Bli stödpedagog?
Hej! Jag funderar lite på att utbilda mig till stödpedagog. Är det en utbildning som är värd att läsa om man främst vill jobba som Boendestödjare på LSS alt HVB-hem eller är det bättre att utbilda sig till behandlingspedagog eller undersköterska? Kan man utbilda sig vidare när man fått...
Hej Elin, du är intresserad av yrket Stödpedagog>>. Det är inte ett reglerat yrke, dvs det är upp till varje arbetsgivare att bestämma vem som har tillräckliga kvalifikationer för att få jobba... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga