Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'norden' (10 st.)

    • Liker

      Krävs engelska 7 för att studera till läkare utomlands?

      Hej! Jag går i naturvetenskapsorgrammet och har en bra merit, men nästan tillräckligt för läkarpgroammet i Sverige. Jag undrar om jag måste ha läst engelska 7 för att t.ex plugga till läkare i Danmark eller Norge?

      Milla : : Hejsan,du får ta reda på om Undervisningsspråk på läkarprogrammet utomlands blir engelska eller "landets språk" (t.ex norska eller danska). Om... Läs hela svaret
    • Student

      Distans utomlands?

      Hej! Jag undrar om jag som svensk tex kan plugga på distans i Norge, att jag alltså bor kvar i Sverige men läser kurser/program i norge? Vet ni hur det ser ut i Danmark också? Och hur hittar man denna information?

      Milla : : Hej,det finns studieform "distans med obligatoriska träffar på skolan" och det är viktigt att vara på det klara vad för "distans" du söker läsa. Det finns också "distans... Läs hela svaret
    • Agneta

      Nordiskt samarbete?

      Hej! Var hittar jag info om elev vill byta från ett yrkesprogram i Danmark till ett liknande yrkesprogram i Sverige? Eleven har påbörjat studier och går i åk 2 och önskar slutföra åk 3 i Sverige?

      Agneta: : möjligheten att komplettera på Komvux. Och precis som du skriver måste ju Sv1 med i beräkningen, elevenm har inte läst det tidigare,
    • T

      Flytta/jobba utomlands?

      Hej SYV! Jag drömmer om att få jobba och flytta utomlands. Min dröm just nu är att flytta till Norge och skaffa mig en karriär där, men hur gör man när man ska bygga upp ett liv och arbetsliv utanför Sverige? Hur ska jag gå tillväga om...

      Anna: : Hej T,lär dig så mycket norska som möjligt är mitt råd. Vidare får du "gräva fram" mycket info på egen hand - jag ger dig tips på hemsidorna där relevant info bör... Läs hela svaret
    • Vilma

      Kombinera utbildningar?

      Hej! Jag har länge funderat på att plugga en termin i Norge. För att prova på att bo där. Jag har funderat på att ta något ”enklare”/”roligare”, som jag mest gör för skojs skull. Har kollat på en fotoutbildning på en termin och har även funderat på att läsa Norska, kan man göra det? Just nu...

      Julia: : Hej!info om Studiemedel för studier utomlands finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel. Du får också gärna kontaka CSN med den frågan. Det är mycket man ska... Läs hela svaret
    • Adam

      Pyskologprogrammet?

      Hej Det är så här att jag i slutet av tvåan i gymnasiet bestämde mig för att plugga någonting inom psykologi och till slut så bestämde jag mig för psykolog. Jag hade dåligt koll på hur allting fungerade kring betyg och visste inte att ettans betyg skulle påverka mina meriter. Nu är det så här...

      Anna: : Hej, jag rekommenderar Högskoleprovet och Prövningar. om att med utländsk utbildning bli psykolog i Sverige är det osäkert om socialstyrelsen kommer kräva Kompletteringar som kanske inte ges som... Läs hela svaret
    • Yehya

      Studying in Denmark ?

      Hi ! I have a specific question, I'm living in Sweden and have a permanent resident and I am looking to study in Denmark , so must I pay the fee to the university or not ? Regards, Yehya

      Anna: : Hej! Vi har nu fått svar från en sakkunnig som lyder: Vor vurdering er, at det vil kræve en permanent opholdstilladelse i Danmark for at kunne studere gratis. Om man har permanent "uppeholdstillstånd" i Sverige... Läs hela svaret
    • Agnes

      Vilken är den bästa dansutbildningen?

      Vilket/vilka gymnasium har den bästa dansutbildningen i Sverige? Vilken är den bästa i Norden och vilken är den bästa i Europa?

      Lena: : Hejsan, oj, dessvärre har jag svårt att svara på din fråga med ett rakt svar. Starta med att kika på de skolor som har dansutbildningar inom Stockholm - dessa kan du hitta här - klicka på Hitta utbildning uppe i höger... Läs hela svaret
    • Molly

      Studera i Norden utan högskolekompetens?

      Hejsan! Jag går nu sista året på gymnasiet och på grund av sjukdom har jag dels missat och dels fått F i somliga kurser. Jag har inte avslutat Matte från år två, och jag har även F i Idrott. För övrigt vet jag inte vad jag vill utbilda mig till, och lutar mig mot att kanske studera in några...

      Lena: : Hejsan, oj, är inte sån expert på Norge direkt men jag vet att många svenska Komvux har distanskurser så du kanske kan lösa det på det viset. Du kan dessvärre inte gå på "Komvux" i Norge och vara skriven i Sverige. ... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga