Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32151 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'principiell rätt till svenskt studiestöd' (8 st.)
-
Kan jag få student bidrag och student lån?
Hej. Jag och mina föräldrar väntar på beslut från Migrationsverket om våra permanent uppehållstillstånd. Jag vet inte om jag kan få permanent uppehållstillstånd (troligen inte). Jag vill fråga om jag inte får permanent...
Hej,frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, eftersom det är där beslut om studiemedel fattas. Jag, som inte tar beslut om studiemedel (eftersom jag inte jobbar som Studiestödsutredare)... Läs hela svaret -
angående csn bidrag?
Hej! Jag studerar på Svagrund delkurs fyra 100% och jobbar 20 timmar i vecka. mitt lön är 19000 sek för skatt. Jag skulle fråga er kan jag ta CSN bidrag eller nej? Om jag tar får jag ge tillbaka eller? Eftersom jag jobbar jag tog inte än CSN. hör av...
Hej,den utbildning du läser, svenska som andraspråk grund, är i sig studiemedelsberättigad. Att du läser 100% ger dig, om du uppfyller andra villkor, rätt till "hela studiemedel", alltså hela... Läs hela svaret -
en fråga om CSN??
Hej! Jag har tagit studenten i juni och jag ska fortsätta läsa kurser i september så jag undrar när måste jag ansöka till CSN för att få bidrag?
Hej!Du skriver i din fråga: "... Jag har tagit studenten i juni och jag ska fortsätta läsa kurser i september ..." men du skriver inte vilka "kurser" du ska läsa (är det på... Läs hela svaret -
Har man rätt till studiemedel om man läser om kurser man inte klarat?
Har man rätt till studiemedel om man läser om kurser som engelska, svenska på komvux? (Gymnasienivå, Grundnivå)
Hej" för att uppfylla kraven för studiemedel, måste man uppfylla olika villkor: i grunden måste man ha Principiell rätt till svenskt studiestöd. Sedan... Läs hela svaret -
Kan en person flytta från USA till Sverige och studera på universitet?
Svårt att formulera frågan men jag har en vän i USA, och undrar vad det är som gäller ifall de skulle flytta hit till Sverige och vill studera på universitets-nivå. Gäller samma regler och möjligheter för min vän jämfört med mig som har bott i Sverige hela mitt liv? Behöver de bo i Sverige...
Hej Marcus,ang. din fråga om att flytta från USA och studiera på högskolenivå i Sverige, tänker jag följande:- det är begränsat antal... Läs hela svaret -
Vilka är mina möljgheter av studier i Sverige?
Hej, jag skulle vilja veta mina möjligheter för studier här i Sverige. Jag har SVA3 och Samhällskunskap i Sverige alltså Matte från gymnasiet i hemlandet. Då tror jag att jag kan försöka blir antagna till en högskola kurs. Men kan jag också studera på yrkeshögskola eller även någon...
Hej ML! För att ha rätt till studiemedel måste man även ha Principiell Rätt till Svenskt studiestöd, vilket svenska medborgare har och medborgare i andra länder eventuell... Läs hela svaret -
Flickvännen vill flytta hit hur skulle skolgången se ut för henne?
Hej, har nämligen träffat en tjej som bor och går i skola i Turkiet. Skolsystemet där skiljer sig en del från det Svenska så det jag undrar är hur det skulle bli för henne om hon flyttade hit till Sverige. I dagsläget så går hon sitt tionde år i skolan i Turkiet. Jag har ett par frågor som...
Hej Johan, om din flickvän flyttar till Sverige (och inte bara är på besök) måste hon få något slags uppehållstillstånd och personnummer.... Läs hela svaret -
Har jag ratt till CSN?
Hej! Jag hoppas ni kan svara på en fråga som galler csn. Jag har sedan 2014 bott i Norge men bara sedan ett år varit officiellt utvandrad. Till høsten vill jag studera har i Norge men blev lite radd att jag inte ska få något studiemedel. I Norge måste man har arbetat 100% i två år før att ha...
Hej Klara, vi råder dig vända dig till CSN för att det är de som bestämmer i frågor om studiemedel. Info om studier utomlands med stöd från CSN finns på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga