Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32059 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'folkhogskola.nu' (6 st.)
-
Avbrott på folkhögskola?
Hej, hur länge kan man göra avbrott på folkhögskola. Jag har läst sedan 2 år tillbaka och kommer vara pappaledig i två månader. Har jag möjlighet och göra ett avbrott och sedan komma tillbaka augusti till hösten och fortsätta...
Hej, du måste prata med de ansvariga på din folkhögskola. Du har rätt att vara pappaledig men när och på vilka villkor du kan komma tillbaka till dina studier på folkhögskolan får du... Läs hela svaret -
Finns det någon nybörjarkurs i franska i sommar?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av att plugga franska. Jag vill läsa på antingen universitet eller folkhögskola, eventuellt även på distans men hellre på plats. Jag vill plugga under sommaren. Jag hade kunnat tänka mig att bo på ex...
Hej,sommarkurserna (sommaren 2024) på universitetetsnivå kommer bli sökbara från 19 febr 2024; Webbanmälan öppnar. Kl. 10.15 och alla utbildningar på de svenska... Läs hela svaret -
Frånvaro folkhögskola ?
Hej. Jag läser allmänkurs på folkhögskola. Jag är inne i en dålig period nu och är hemma ganska mycket. Men jag gör alla mina uppgifter och dom blir godkända. Jag anmäler min frånvaro på ”schoolsoft”. Men hur mycket...
Hej Nora!det är inte någon enkel fråga att svara på, när man inte vet vilken folkhögskola du läser på. Folkhögskolorna är mycket självständiga och kan i mångt och... Läs hela svaret -
Vägen via folkhögskolan?
Hej, jag har i nuläget otillräckliga betyg för att komma in på det högskoleprogrammet jag önskar och har börjat titta på att gå via ett studieomdöme från folkhögskolan. Utifrån det jag hittat på nätet så...
Hej Linus,se en lista på folkhögskoleutbildningar på folkhogskola.nu/kurstyper/behorighetsgivande-allmänna-gymnasienivåPå folkhögskolorna finns annars många olika typer av utbildningar,... Läs hela svaret -
komvux och folkhögskola?
Jag har just nu läst ungefär 1000 poäng av gymnasiekurser och läser just nu heltid från komvux, det finns en folkhögskola som börjar i höst som jag är väldigt intresserad av på ett år som är en allmän kurs vilket vad jag...
Hej Simon,800 gymnasiala poäng motsvarar 2 terminers studier på heltid, alltså ett helt läsår.***folkhögskolornas allmänna kurser kan ge Grundläggande behörighet om man uppnår... Läs hela svaret -
Hur fungerar det?
Hej! Om man ska läsa på en folkhögskola och få omdöme behöver man läsa i 30 veckor. Jag har redan bra betyg i svenska och matte så det vill jag inte läsa igen. Vad är det egentligen som jag behöver läsa för att få...
Hej Anton,Omdöme "4" är det högsta som man kan uppnå när man läser på en folkhögskola. Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige och varje folkhögskola är som ett "eget... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga