Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'omdöme' (19 st.)

    • Magnus

      Har man rätt till att få kompletterande uppgifter?

      Jag går första året på gymnasiet och jag har nästan A i ett visst ämne. Det är bara några få kunskapskrav som är på E nivå. Jag skulle vilja göra någon sorts extrauppgift för att komplettera detta. Har läraren skyldighet att erbjuda detta ifall man frågar?

      Mikael: : Jag tror inte läraren har en sådan skyldighet men Syv har inget med betygsättning att göra. Ring i stället till Skolverket-08-52733200.
    • Sally

      Gymnasieexamen?

      Hej, jag har gått 3 årigt gymnasie men fick bara samlat betygsdokument. Nu vill jag jobba inom tullen och läser därför på en folkhögskola för att komplettera. Jag har även gått en yrkesvux utbildning där jag fick 1000 poäng....

      Anna: : Hej Sally,de här utbildningarna (till tullspecialist) - yhguiden.se/resultat?Education.text=tullspecialist  är yrkeshögskoleutbildningar. Sedan, om Tullverket har även andra utbildningar, som inte är... Läs hela svaret
    • said

      räknas man kurser från folkhögskola tlsmn md slutbetyg från gymnasiet?

      Hej! Jag har läst innan jag började gymnasiet svenska 1 engelska 5 och matte 1c plus ett språk. på dessa kurser fick jag en 3:a som omdöme. Omdömet var helheten av mina studier under tiden jag studerade på folkhögskolan. efter det har jag insett att...

      Julia: : Hej Said;omdöme från en folkhögskola och examensbevis från gymnasiet eller komvux kan inte "blandas" inop - det är 2 olika skolformer. Grundläggande... Läs hela svaret
    • Jonna

      Kan jag tillgodoräkna mig meritpoäng när jag har omdöme?

      Hej! Jag hoppade av gymnasiet i tvåan och läste in det sista året på folkhögskola. Detta har ju gjort att jag har fått ett omdöme att söka in på till högskolan. Jag har även läst ryska steg 1-5 på folkhögskola, samt...

      Mikael: : Hej Jonna,i BF-urvalsgruppen (sökande med omdöme från en folkhögskola), söker man med en siffra och 4.0 är den högsta möjliga "omdömessiffra";... Läs hela svaret
    • Emma

      Folkhögskola eller komvux?

      Hej, jag läste Samhällsprogrammet i gymnasiet men fick F i flera ämnen då jag varit borta/inte mått bra de två sista åren, och nu behöver jag läsa upp betygen igen och vill ha fullständigt gymnasiebetyg så jag kan plugga vidare på högskola/universitet. Jag tänkte på att söka till allmän kurs...

      Julia: : Hej Emma,omdöme från folkhögksola och betyg från gymnasiet eller från komvux går ej att "sammanföra". Det är olika skolformer. Folkhögskolorna sätter inte betyg. De... Läs hela svaret
    • Anton

      Hur fungerar folkhögskola?

      Hej! Jag har en fråga om folkhögskola. Jag gick en folkhögskola från januari till juni och då fick vi inte omdöme att söka in på högskola/universitet. Nu går jag på samma skola igen och läser den längre kursen istället och den är från augusti- juni. Jag har frågar skolan lite om...

      Anna: : Hej Anton,eftersom folkhögskolorna "sammanfattar" alla dina kunskaper i alla diverse olika ämnen i EN ENDA SIFFRA - högst 4.0... då är det inte så konstigt att de "tittar på allt" du har gjort... Läs hela svaret
    • Anton

      Hur fungerar det?

      Hej! Om man ska läsa på en folkhögskola och få omdöme behöver man läsa i 30 veckor. Jag har redan bra betyg i svenska och matte så det vill jag inte läsa igen. Vad är det egentligen som jag behöver läsa för att få...

      Milla : : Hej Anton,Omdöme "4" är det högsta som man kan uppnå när man läser på en folkhögskola. Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige och varje folkhögskola är som ett "eget... Läs hela svaret
    • Helena

      Läsa klart Barn och fritid på folkhögskola?

      Hej! Finns det någon folkhögskola som erbjuder kurser som ingår i Barn och fritid? Eleven har några få kurser kvar i programmet samt Sv 3, Gy.arbetet och Eng 6. Eller är det enbart Vuxenutbildningen som erbjuder detta? Tacksam för svar!

      SYV-besökare: : Hej Helena,Omdöme från folkhögskola går inte att sammanföra med betyg från gymnasiet eller från komvux. Kunskaper i vissa kurser kan man givetvis få på... Läs hela svaret
    • Rickard

      Ansökan till Högskolan?

      Hej Jag har precis sökt in till högskolan, men frågan är: Vilka betygsdokument ska jag ladda upp på ansokning.se? Har nämligen betygsdokument från gymnasiet (1 år), Tärna Folkhögskola (1år) och nu i sommar kommer jag äntligen att få slut studieomdöme från folkhögskolan som jag går på nu. Jag...

      Julia: : Hej Rickard,jag råder dig ladda upp Alla dina betyg i gymnasiala kurser - från alla de olika skolor, som du har. Detta för att Antagning.se räknar endast det som Måste räknas in + det som höjer... Läs hela svaret
    • Nahood

      Folkhögskolans omdöme motsvarande för utlandsstudier (england)?

      Jag har läst på gymnasiet men inte fått ett slutbetyg utan ett samlat betygsdokument. Jag läser just nu på folkhögskolan och vill gärna studera till civilingenjör i london. Hur räknas omdömet då jag inte har en gymnasieexamen men ett slutbetyg. Det jag läser på folkhögskolan nu är NA1, NA2, ...

      Julia: : Hej Nahood,med "brexit" som är "på intåg"... är det mycket svårt att säga någonting om hur svenska betyg kommer värderas i London. Det enda jag... Läs hela svaret
    • Johanna

      Har inte jag rätt till alla mina omdömen och betyg?

      Hej Jag bytte gymnasie i våras och fick gå om 2an Jag gick på ingelstadsgymnasiet i ettan och till slutet av tvåan men sen så bytte jag till önnestadsgymnasiet. Men Ingelstadgymnasiet har inte skickat alla mina omdömen och betyg till varkens mig eller skolan bara några enstaka men inte...

      Anna: : Hej Johanna,det är jättetråkigt att du känner att du inte fick det som du tycker du har rätt till att få. Kika på www.skolinspektionen.se - där ser du info om vad... Läs hela svaret
    • Margareta

      Vad ska man göra om man inte kan slutföra gymnasiet?

      Mitt barn är född 1998 och mår psykiskt dåligt (bl.a. svår depression och svår OCD). Hen har höga ambitioner och hade 312 meritpoäng i åk 9. Efter den här terminen kommer hen ha slutfört ("sammanlagt" finns inga andra avslutade...

      Liselotte: : Hej Margareta, jag förstår att det är en svår situation, att ni är ledsna och oroliga. Jag beklagar att ni har det svårt. Vad vi på Fråga syv kan göra... Läs hela svaret
    • Emma

      Vad krävs för att bli socionom?

      Hej! Jag läser för närvarande en konstutbildning på folkhögskola, men vill bli socionom senare. Från gymnasiet fick jag med mig alla behörigheter förutom Matematik 2 (alltså varken 2a, 2b eller 2c). Jag insåg detta i somras och har nu försökt läsa upp matte 2b. Men det jag undrar är om det bara...

      Julia: : Hej Emma, det är helt OK att läsa matte 2a. Det är inte svårare /eller lättare/ att komma in på socionomutbilding pga man har godkänt betyg i matte 2a och inte 2b eller 2c. det är... Läs hela svaret
    • Magnus

      Nivån av svårighet på naturvetenskaplig basår?

      Hej Jag vill jätte gärna fixa behörighet i naturämnen via naturvetenskapligt basår. Jag vet att tempot är sjukt snabbt. Det är flera timmars matte,fysik,kemi och biologi varje dag - det vet jag. Men jag tror att det hade varit svårt att få ett jätte högt resultat på tentorna under...

      Julia: : Hej Magnus, på folkhögskolorna är det olika på varje folkhögskola - ang. vilka kurser som erbjuds och på vilket sätt man läser dem. Varje folkhögskola är som... Läs hela svaret
    • Chibuzor

      Vad ska jag göra för att högra mitt meritvärde?

      Hej Vad ska jag göra för att högra mitt meritvärde? för att jag kan inte komma in i en av de program jag vill. Mitt chans att komma in i genom folkhögskolekvoten är jätte låg. Jag fick studieomdöme 2 (2,0 av max 4,0). Mitt chans att komma in i genom BII-kvoten är jätte låg. Jag har...

      Peter: : Hej Chibuzor! Om jag förstår Dig rätt, så har du fullständig gymnasiekompetens och är behörig till de eftergymnasiala utbildningar som du vill komma in på.... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga