Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det finns ingen specifik utbildning som direkt leder till ett jobb som projektledare inom marknadsföring eller affärsutveckling utan att kräva högre kunskaper i matematik än endast matematik 1, och som samtidigt garanterar dig ett jobb efter examen. Yrken inom dessa områden är inte reglerade, vilket betyder att det inte finns en fast uppsättning av kvalifikationer som krävs för att arbeta med dessa yrkesroller. Det öppnar upp för möjligheten att få jobb baserat på andra erfarenheter eller färdigheter du har, förutsatt att du kan övertyga en arbetsgivare om ditt värde och din lämplighet för rollen.

    Det är viktigt att komma ihåg att även om du inte har matematik 2, så finns det andra sätt att utveckla relevant erfarenhet och kompetens som kan göra dig attraktiv för arbetsgivare. Till exempel, arbete eller volontärarbete inom områden som administration eller reception kan ge dig värdefull erfarenhet av att organisera, planera och hantera kundrelationer, vilket är överförbart till roller inom projektledning och affärsutveckling.

    För att förbättra dina chanser att komma in i dessa yrken kan det vara bra att nätverka med personer som redan arbetar inom önskad bransch, delta i relevanta branschrelaterade evenemang eller möten.

    Sammanfattningsvis, även om det inte finns en utbildningsväg som garanterar jobb inom dessa områden, kan du genom att bygga upp din erfarenhet, bredda dina kunskaper och nätverka, aktivt förbättra dina möjligheter att hitta en väg in i branschen.

    Här är en enkel steg-för-steg lista:

    1. Utforska dina intressen: Fundera på vilka områden inom marknadsföring och affärsutveckling du är mest intresserad av.
    2. Bygg relevant erfarenhet: Sök jobb eller volontärpositioner inom administration, reception, eller andra roller som kan ge dig värdefulla färdigheter för projektledning, som organisation och kundservice.
    3. Nätverka: Träffa personer som redan jobbar inom marknadsföring eller affärsutveckling. Detta kan vara genom online-plattformar som LinkedIn, branschmöten, eller lokala evenemang.
    4. Fortsätt lära dig: Även om du inte vill studera matematik, finns det andra kurser och workshops (online och offline) som kan hjälpa dig att utveckla kompetenser relevanta för projektledning och affärsutveckling.
    5. Dokumentera dina framsteg: Håll koll på alla projekt du arbetar med, inklusive volontärarbete eller egna projekt. Dessa kan användas för att visa dina färdigheter och erfarenheter när du söker jobb.
    6. Skapa en stark LinkedIn-profil: Använd din profil för att visa upp dina erfarenheter, färdigheter och intressen. Var aktiv och engagera dig med innehåll relaterat till ditt intresseområde.
    7. Sök jobb aktivt: Använd jobbsökningssajter, LinkedIn, och ditt nätverk för att hitta lediga jobb. Var tydlig med dina färdigheter och hur de kan tillämpas inom projektledning och affärsutveckling.
    8. Var öppen för instegspositioner: Ibland kan du behöva börja i en lägre position för att sedan kunna avancera inom företaget eller branschen.
    9. Förbered dig för intervjuer: Forska om företaget och rollen du söker. Var redo att diskutera hur dina erfarenheter och färdigheter gör dig till en bra kandidat för jobbet, även utan matematik 2.
    10. Var ihärdig och tålmodig: Det kan ta tid att hitta rätt jobb, men genom att följa dessa steg och fortsätta att utveckla dina färdigheter och ditt nätverk, ökar du dina chanser att lyckas.

    Studie- och yrkesvägledare