Hej Tess!

    Läkarutbildningen är på 5,5 år på högskolenivå. Men innan man får ansöka om läkarlegitimation, måste man tjänstgöra som AT-läkare i minst 18 månader, men ofta under längre tid (21 mån eller t o m 24 mån = 2 år). Det är, alltså, minst 7 år efter gymnasiet som man läser till läkare.

    Om du går Vård- och omsorgsprogrammet behöver du komplettera i minst ett år efter gymnasiet - och på så sätt tar det minst 4 år innan du kan komma in på Läkarprogrammet.

    Det tar, alltså, minst 11 år efter grundskola. Det är en lång väg - till läkaryrket.

    Fördelar med att läsa på VO är att det finns många olika möjligheter: söka jobb direkt efter gymnasiet - som Undersköterska; eller läsa på yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska; eller komplettera med kurser på komvux och söka till högskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA