Sofia
    Hej!
    Efter avslutade stdier på VF-programmet (gymnasiet), hur många timmar måste jag sedan jobba innan jag blir fullt betald?

    Med vänlig hälsning Sofia
    • SYV-besökare : Det kan spela roll - vilka Yrkesutgångar det gäller? Vilket yrke, alltså?
    • Anna : Om det är VVS-montör du undrar över, gäller följande: oftast ingår fyra lärlings-perioder om 850 timmar, totalt 3400 timmar; efter varje period brukar det bli en lönerevision. Så man kommer upp i full lön efter 3400 timmar (ca två år).

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!
    På VF, VVS- & fastighetsprogrammet

    finns det flera Inriktningar och inom varje inriktning kan finnas flera olika YRKESUTGÅNGAR.

    VILKEN INRIKTNING och/eller Yrkesutgång gäller din fråga?

    Se gärna infå nedan... inriktning Fastighet>>

    Yrkesutgångar:
    - fastighetsvård, var god läs om yrket här>>
    - fastighetsskötare, läs om yrket här>>
    - fastighetstekniker, läs om yrket här>>

    ***************************

    inriktning Kyl & värmepumpsteknik>>

    Yrkesutgång: Kylmontör, läs om detta yrket här>>

    Var god läs även om yrket Kylmaskinist>>

    ***************************

    inriktning Ventilationsteknik>>

    Yrkesutgång: Ventilationstekniker (info om yrket Ventilationsmontör finns här>>).

    ***************************

    inriktning VVS>>

    Yrkesutgångar:
    - Industrirörsmontör - var god läs om yrket här>>
    - Isoleringsmontör (info om Isolerare>> och om Ventilationsisolerare>>)
    - VVS-montör, var god läs om yrket - här>>.

    LÄS också gärna om diverse olika YRKEN inom Installation, drift & underhåll>>

    hej igen, vi fick nu svar från ännu en sakkunnig. Var god läs nedan:

    När man börjar på sin gymnasielärlingsprogram inom VVS så skall man totalt praktisera i 10 steg/perioder. De första perioderna genomför man som regel på gymnasieskolan (period 1-6).
    Period 7-8-9-10 genomför man på en lärlingsanställning på något företag- Dessa perioder är tillsammans 3 400 timmar, och brukar ta c:a 2 år att genomföra. Sedan skall man genomföra en certifiering för att få sitt yrkesbevis (och därmed full lön).

    SYV-besökare SYV

    Hej, efter inriktning Fastighet>> då tanken är att man ska bli Fastighetstekniker (i första hand) finns det idag inga krav från Fastighetsbranschens sida på att en viss lärlingstid skulle tillämplas, dvs man kan direkt efter gymnasiet få jobb som en "riktig fastighetstekniker" och ingångslön (uppgift från april 2018) på ca 25.000 kr/månad.
    Är du intresserad av någon annan inriktning inom VF-programmet, var god berätta vilken inriktning eller vilket yrke din fråga gäller.
    Det är svårt att gissa. Det är bättre du berättar vad du vill veta.
    Annars går det bra att fråga yrkeslärare på just den utbildningen som din fråga avser. De borde vara bra insatta och kunna ge svar om vad som gäller idag. Förändringar kan givetvis - i framtiden - inträffa!
    Lycka till!

    SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag fick nu svar från en gymnasielärare på VVS-inriktningen på VF-programmet. Var god läs nedan:

    Grundtanken är 4x 850h där varje 850h innebär en ökning i lönetrappan men det förutsätter att de klarar de löpande proven/testerna som de måste göra.  Detta innebär att det kan både vara någon mindre än 4x850 h = 3400 eller mer än 3400 beroende på person och företag.

    se vvsyn.se/fardigtubildning-larling

    Hej igen, vi fick ännu ett svar från en sakkunnig; var god läs nedan;

    VVS-eleven totalt skall göra ca 8500-9350 timmar beroende på lite om hen är specialiserad på något eller inte.
    Eleven får tillgodoräkna sig 5100 timmar under gymnasiet så återstående tid ute efter fullgjord gymnasieutbildning är alltså mellan 3400-4250 timmar innan det är dags för branschcertifikat.