Linda
    Har en frågande angående Engelska 6-kursen. Jag går andra året på naturbruksprogrammet och engelska 5 är en obligatorisk kurs som vi läste i ettan, slutade då på ett B i betyg. Engelska 6 är ett individuellt val jag valt till för att kunna plugga vidare, men vi har bytt lärare väldigt mycket och känner verkligen att jag inte har en chans att få bra betyg det här året. Kommer max hamna på ett E om ens det, eftersom läraren är ganska speciell. tycker annars att det inte är mycket svårare än kursen innan. Undrar då om man kan läsa den kursen på något annat sätt, via någon kurs online eller liknande samtidigt som jag går i skolan, eller om jag måste läsa kursen på komvux isåfall?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!
    Tråkigt att du inte trivs med din engelsklärare!
    Det är den som kommer att sätta betyg "på dig".
    Att du skaffar dig kunskaper genom självstudier eller på en kvällskurs via en studieförbund - är helt OK.

    Om du får E i Engelska 6 och i Svenska 2 och 3 - blir du behörig till högskola/universitet (du får den så kallade Grundläggande behörighet). Om du får F i Eng 6 eller någon annan kurs på gymnasiet - har du delvis möjlighet att ansöka om att göra Prövning i den kursen på din gymnasieskola och möjlighet att läsa upp betyget på Komvux efter gymnasiet.

    Vi på Fråga SYV känner tyvärr inte någon gratis kurs i engelska med lärarledd undervisning som du kan gå när du läser på gymnasiet. På webben finns det diverse erbjudande om gratis och om betalda kurser men vilka av dem som skulle kunna passa just dig - vet tyvärr inte vi på Fråga SYV.
    Just språk kan man läsa även genom att söka kontakt med engelsktalare (t.ex. på språkcaféer eller genom att erbjuda studerande som har engelska som modersmål - hyra rum i din bostad). Man kan också resa på julsemester till ett land där man talar engelska och "boosta" upp sina språkkunskaper på det sättet.
    Det finns många olika sätt att läsa språk på och olika sätt passar olika personer.

    Det som jag kan rekommendera att du testar är att titta på filmer där de talar engelska utan att läsa svensk text och att försöka hitta intressanta för dig texter att läsa på engelska som t.ex. handlar om intressanta fakta inom de kunskapsområden som intresserar dig (det finns forskning som påvisar att många lär sig främmande språk snabbare och bättre om de LÄSER NÅGONTING SOM INTRESSERAR DEM PÅ DET SPRÅKET SOM DE VILL LÄRA SIG, exempel - om du vill lära dig om hur man tar hand om hästar på bästa sättet och läser om det PÅ ENGELSKA, då borde du både lära dig "sakkunskaper" dvs hästskötsel OCH engelska. Att lära sig "grammatik" eller plugga "glosor" brukar inte vara speciell effektivt men det är tyvärr de metoder so forfarande ofta används på skolorna.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack för svaret! Menar du då att man kan hoppa av kursen, "lära sig själv" och sedan göra en prövning/ett prov i slutet av året för att se om man kan kursen även fast man inte gått den?
    • Mikael : Jag kommer att svara på din kommentar nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!
    Om du hoppar av en kurs, läser du på deltid - och med det inte har rätt till Studiebidraget från CSN.
    Det är enbart heltidsstudier som berättigar till Studiehjälp från CSN.

    Men även om vi bortser från det ekonomiska, rekommenderar jag inte att du hoppar av kursen. Du har bättre chans att få godkänt betyg om du går på lektionerna. Rätt att göra tenta på gymnasiet har man om man inte hade MÖJLIGHET att följa undervisningen (t.ex. pga sjukdom). Om du frivilligt hoppar av kursen, kan inte jag garantera att du får tenta av den på din skola. Prata med SYV och med rektor på ditt program och fråga. Det blir Rektors beslut att bevilja dig göra tenta eller inte bevilja.

    När en elev inte följde med i undervisningen krävs det extra tid från läraren att förbereda tenta som omfattar hela kursen och det är dyrare för skolan. Sedan är det så också att om du får detta beviljad, då måste alla andra elever som så önskar - också få samma behandling (dvs möjlighet att hoppa av kurser och få göra tentor i dem i stället). Om du får men inte de andra - är det orättvist. Hur ska rektor kunna förklara det för alla de andra som kommer med samma begäran? Av den anledningen är det ganska svårt att få till en sådan lösning som du önskar.

    Det är rektors beslut och du har rätt att fråga. Jag försöker bara förklara varför det kan bli svårt.

    Den lösning som vi rekommenderar är att du går på lektionerna, gör ditt bästa, läser extra vid sidan av och vi håller tummarna!

    Hälsningar
    Mikael SYV