Felicia

    Hej, jag går första året på gymnasiet o har aldrig direkt trivs i min klass. Jag går ekonomi ekonomi och tycker att linjen passar mig. Har ingen att vara med i skolan och känner mig utanför hela tiden. Jag började att söka andra skolor o nu veckan efter höstlovet har jag eventuellt kommit in på en av dem. Men nu är jag osäker på om jag ska byta eller inte. Jag trivs fortfarande inte i klassen men de känns som om jag börjar på den andra skolan kommer jag hamna efter och tänk om jag inte trivs där heller. Den skolan som jag går på nu ligger ca 30 min från mig medan dem ska jag eventuellt kommer in på ligger ca 1 timme från mig. Så jag undrar hur ska jag göra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    mycket tråkigt att höra att du inte trivs i klassen.
    Ett konkret råd som jag direkt kan ge: be om att få provgå minst en hel skoldag på den nya skolan, innan du eventuellt byter skola (får du möjlighet att provgå några dagar eller en hel vecka - är det ännu bättre)! Genom att provgå så behåller du din gamla plats på din "gamla skolan" så länge och samtidigt får testa på hur det är att vara elev på den nya skolan.

    Att det nya skolan ligger längre bort och det kommer ta längre tid att åka till och från skolan är förstås "mindre bra". Om du ska behöva lägga en extra timme varje skoldag på att pendla, då uppgår det till 5 timmar per skolvecka och på ett läsår blir det väldigt många timmar! Å andra sidan om du kan läsa eller göra läxor på väg till och från skolan (här beror det på om du måste byta buss-tåg-spårvagn flera ggr eller inte och även på hur du känner inför att göra skolarbete på väg till och från skolan), då är det kanske ett mindre problem i så fall.

    Så, jag tycker du kan göra så här: gå prata med kurator och med din klasslärare/mentor på din nuvarande skola och berätta om hur du känner + säg att du ev.kommer att "försvinna" i några dagar pga du ska provgå på en annan skola (detta för att du inte ska få olovlig frånvaro registrerad).
    Om du provgår på den nya skolan, så kan du förhoppningsvis fatta ett beslut som du blir nöjd med! Annars så kan man se din nuvarande situation som bra träning inför framtida högre studier och arbetslivet. Det är tyvärr så att man inte kan garantera att komma in i ett välkomnande sammanhang på en arbetsplats eller i en studiegrupp som passar bra (på en eftergymnasial utbildning). Det kan tyvärr bli så att man inte känner sig "hemma" på en arbetsplats eller med kursare på en högskole- eller yrkeshögskoleutbildning, och det är bra att ha med sig strategier på hur man antingen kan försöka komma in i gruppen, skaffa sig goda bekanta som man kan "vara med", eller att kunna "stå ut" under längre tid (flera år) och göra bra ifrån sig, även om man inte känner sig välkommen. Kurator på din skola kan förhoppningsvis hjälpa till här. Hen bör också kunna förmedla kontakt till en skolpsykolog; detta för att hjälpa dig utarbeta strategier på hur du kan försöka skapa en möjlighet för dig att stanna på din nuvarande skola och ändå trivas "rätt så OK" (kanske inte Jippi! superglad! men att det ändå funkar).
    Ännu ett tips jag vill ge dig är att du lägger in ansökan om en ny gymnasieplats till nästa höst via gymnasieantagningen. Du gör ansökan under val- eller omvalsperioden (som du gjorde förra året). Att du gör det påverkar inte din nuvarande situation på någon sätt; du kan både fortsätta läsa på din nuvarande skola, eller byta till en ny skola, men fortfarande söka till ännu en annan skola till nästa läsår. Det är först när du får antagningsbesked som det blir dags att fatta beslut - om du tackar Ja till en ny plats från hösten 2022.
    Det finns rätt många gymnasieskolor som erbjuder EK/ekonomi om det är den utbildning du fortfarande vill gå. Du kan annars söka till ett annat program. Har du med dig godkända betyg från år1 på EK, kan du bli uppflyttad till år2 på den nya skolan (speciellt om du kommer in på samma utbildning,alltså på EK-inriktning Ekonomi). Men i annat fall läser du 3 "nya år" på en ny gymnasieutbildning. Fördelarna är att du skaffar dig mer kunskap, mer livserfarenhet, blir ännu bättre förberedd inför livet efter gymnasiet!
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA SYV