Sanna

    Hej. Jag gick ut omvårdnadslinjen (treårig) 1994. Jag har alltså allmän behörighet till högskola. Men jag har tittat på en yrkesutbildning som kräver Engelska 6 och Svenska 2. Jag läste Engelska 6030A betyg 5 (Årskurs 2) och Svenska betyg 4 i båda (6560S, 6560L) årskurs 3. Så jag behöver komplettera med Engelska 6 och Svenska 2 för att bli behörig till yrkesutbildningen. Min oro är att dessa två kurser (Eng6 och Sve 2)kommer sänka mitt meritvärde till när jag söker högskolekurser. Jag är inte jätteung längre och även om jag är van högskolestudent har jag inte studerat engelska på 25år. Jag har meritvärde på 20.24 BI och vill inte sänka den eftersom många kurser kräver höga poäng. Så mina fråga är vad som verkligen stämmer. Om jag får tex E i engelska 6 och Sv 2, sänks mitt meritvärde? Jag kommer garanterat inte kunna nå ett A i engelska vilket ju är vad jag fick i mitt ursprungliga betyg (sifferbetyg 5) När jag försökt att söka får jag lite tvetydiga resultat där vissa skriver att allmän behörighet inte påverkas och andra sidor skriver att de betyg som räknas in i allmän behörighet kommer påverka. Idag ingår ju Engelska 6/Sv2 i den allmänna behörigheten.

    • Mikael : Idag ingår även svenska 3 i grundläggande behörighet till högskolestudier.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    att du läser på komvux /gymnasiala kurser/ eller gör prövningar efter att ha skaffat kunskaper genom självstudier eller med hjälp av privat lärare eller på annat sätt - kan omöjlighen försämra dina chanser att komma in på högskoleutbildningar, därför att Antagning.se räknar in i ditt meritvärde endast de kurser som måste räknas in (utan vilka du inte är behörig) och av de kurser som inte behöver räknas in, räknar de in de betygen som Höjer ditt meritvärde; så det är ofarligt att läsa gymnasiala kurser på komvux, alltså - det kan endast bli "ingen ändring" eller till din fördel.

    Hälsningar
    Mikael
    P.S: försök så klart få så bra kunskaper och så höga betyg du kan i alla kurser du läser.

    • : Vet du om min svenska motsvarar Svenska 1? När jag tittar i omvandlingstabell för 6560S och 6560L står det bara ett streck. Vi hade svenska under alla tre åren på min yrkesinriktade utbildning på gymnasiet.
    • Mikael : Om du vill läsa på högskolenivå räcker inte svenska 1; och det är upp till komvux i din kommun att bedöma om de kan ta in dig på svenska 2; du kanske vinner på att läsa svenska 1 först (det kan du göra på heltid på 5 veckor); jag är med på att du Kan Svenska, men det ingår ju Grammatik och Litteratur-kunskap också, så det hjälper inte så jättemycket att man kan prata bra, om vi pratar om svenska på gymnasienivå, och du läste för många år sedan ju!
    • : Men då motsvarar mina gamla betyg Svenska 1? Jag läser redan på högskola och universitet sedan 18mån tillbaka (än så länge drygt 40hp), så generell behörighet har jag via mina gamla gymnasiebetyg. Men jag kan ju inte söka alla kurser, bara de med generell behörighet.
    • Mikael : Antagningsgrupper på varje lärosäte (högskola-universitet) kan i vissa fall göra undantag från behörighetsreglerna (speciellt när du redan läser på högskola; och med tanke på att du har ganska gamla gymnasiebetyg + ev. även lång erfarenhet på arbetsmarknaden). du får gärna kontakta både SYV på komvux i din kommun, studievägledare på de utbildningar du vill komma in på samt antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in.
    Läs alla kommentarer