Ann

    Hej, jag har gått estet på gymnasiet och nu vill jag (ta den tjorviga vägen i livet) och bli läkare. Om man läser naturvetenskapligt basår så blir man behörig att söka till läkarutbildningen, men i vilken urvalsgrupp hamnar man då och hur fungerar den? För som jag förstått det påverkas inte mina meritpoäng från gymnasiet alls av att jag läser naturvetenskapligt basår. Med andra ord, påverkar det mina chanser att komma in på läkarutbildningen om jag får lägre betyg under naturvetenskapliga basåret istället för höga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ann,
    du har rätt: meritvärde kommer inte påverkas, men du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (eftersom du utan komplettering är obehörig).
    Angående betygen på basåret: det är inte omöjligt att endast U och G (alltså Underkänt och Godkänt) kommer att sättas (det är olika på olika lärosäten) och du behöver Godkända betyg ju! :) Om det är möjligt att få högre, till exempel VG i någon eller i alla kurser, så finns det ju ingen anledning att medvetet sikta på lägre betyg - tänker jag. Men formellt sett, kommer inte de högre betygen från basåret hjälpa dig in på läkarprogrammet (men det kan finnas fördelar med högre betyg ändå). T.ex om du kommer söka i AU - då kan hänsyn tas till "allt".

    Så, fråga på det lärosäte, ditt du söker läsa basår på om vilket betygssystem de använder och gör ditt bästa i alla kurser du läser!

    • Ann : Okej :) Har en fråga till också, under min tid på samhällsprogrammet läste jag endast matte 2b... Tänkte köpa mig matteböcker och "förbereda mig" inför matematiken som komma skall. Är då matte 3c boken att rekommendera eller klarar man att läsa matte 4 med matte 3b kunskaper?
    • Milla : Man är behörig att läsa matematik 4 om man har godkänt betyg i matte 3b (eller 3c). kurserna matte 3b och 3c är nästan identiska (skiljer sig åt i en av delarna... är inte mattelärare och kan därför inte säga så myckdet mer, men vet 100% att man är behörig läsa matte 4 om man har godkänt i matte 3b). Du behöver inte köpa matteböcker, kurserna i matte finns upplagda på www.matteboken.se - gratis! :)