Inès

    Hej! Jag skulle vilja läsa italienska eller franska i Italien eller Frankrike. Den enda italienskakursen jag hittade behövde man ha läst italienska 2 för att vara behörig till, och jag har bara lät italienska 1, så det går tyvärr inte. Sen undrar jag om det finns någon mer franskakurs man kan läsa i Frankrike än de som är grundkurser? Jag har inte hittat någon. Jag har läst Franska A via universitetet redan, och då får jag väl inte läsa en grundkurs i franska?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Inés,
    jag tror tyvärr inte att vi på FRåGA SYV kan ge ett fullständigt svar på din fråga.
    Hör med Rotary, är mitt första tips till dig. ROTARYS UNGDOMYTBYTE är en stiftelse utan vinstsyfte. Den största delen av vår verksamhet sköts ideellt av Rotarymedlemmar runt om i landet. Du finner kontaktuppgifter till Rotary på rotarystudent.se

    Vad gäller komma in på utb.som kräver Italienska 2?
    Här tänker jag så här: se på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om du kan läsa Italienska 2 där. Om inte - se om Hermods distans kan sälja dig undervisning i den kursen och betyget kan du få genom en prövning. Inför prövningen kan du skaffa dig kunskaper genom självstudier. Du kan också fråga de utbildningsansvariga på den utbildningen som kräver Italienska 2 om de kan göra ett undantag och anta dig med endast Italienska 1 (om du t.ex har A-betyget och kan egentligen mer än det som ingår i kursen Italienska 1).
    Allmänt gäller:
    Det finns flera olika tillvägagångssätt om man vill läsa språk i det landet där språket talas. Man kan t.ex söka jobb i det landet, t.ex som Au Pair, och öva då prata det språken med familjen där man jobbar + ofta finns även möjlighet att gå i någon sort skola och läsa språk där.
    Ett annat sätt är att titta på skolorna i utlandet där man förhoppningsvis kan köpa undervisning i språk:
    Tredje sättet är att söka möjlighet att bli utbytesstudent: komma in på en svensk utbildning som erbjuder möjlighet att åka och läsa en viss tid i utlandet, t.ex kan en sådan möjlighet finnas om man kommer på utbildning till Språklärare (det får man höra med lärarhögskolorna om).

    Jag vill också råda dig läsa "Tips för dig som planerar studera utomlands", som vi sammanställde. Där finns det råd och länkar som jag rekommenderar att du tittar på: http://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Önskar dig stort lycka till i din studieplanering!

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Inés!
    vi har idag fått svar från Handläggare för högskolefrågor samt Campus France Sverige
    Ambassade de France | Institut français de Suède i Stockholm.
    Innehåll i det svaret finner du här, nedan, och jag hoppas det blir till hjälp!

    *** *** ***

    Som jag förstår Inés hennes fråga har hon alltså redan läst 30 hp Franska I. Då kan vi räkna bort kurserna från SU och LNU i Nice och Aix. Folkuniversitetet har också en kurs förlagd i Frankrike, förresten.

    Eftersom Inés redan har läst franska på universitetsnivå antar jag att hon har en lite högre nivå på sin franska. Tyvärr är fristående kurser inte ett koncept i Frankrike. Så för att läsa franska på ett universitet måste man vanligtvis vara registrerad på ett program. Hon skulle kunna läsa en kandidat med språkfokus (däremot blir det ju mer andra språk, men utbildningen är ju på franska - det blir inte mer intensiv övning än så) - det finns flera intressanta program, språkvetenskapliga, litterära, samhäll etc. Det kan hon läsa på universitet vilket är det billigaste alternativet för högre studier i Frankrike - 170 € /år för kandidatstudier (uppgift från september 2021).
    Tips! Titta in på Campus France Suède´s webbplats: https://www.suede.campusfrance.org/

    Vill hon läsa en språkkurs på en språkskola kan hon söka här: https://ecolesdete.campusfrance.org/#/main eller ännu bättre skaffa appen France Immersion som Campus France har skapat. Den är jättebra - man söker utifrån önskemål (plats, boende, nivå, åldersgrupp etc.).

    Då ska hon känna till att kurserna kostar en del, och att det inte är givet att CSN kan godkänna studiemedel för det, men det är fullt möjligt.

    Inés får gärna passa på att ta språktest (DELF, DALF, TEF​ etc.). Diplomet kan hon använda för att ansöka till utbildning på universitet, eller såklart komplettera sitt CV med.

    Studie- och yrkesvägledare