sussi
    Jag vill söka till en högskoleutbildning (ett program) som börjar våren 2016 men jag har inte mattebehörigheten. Jag behöver läsa upp matten till 3B (har bara läst till 2B).
    Men jag såg att sista antagningdatumet för vårterminen var 15 oktober, måste jag läsa upp mattekursen till innan 15 oktober? Eller har man på sig till sista kompletteringsdag? jag förstår inte riktigt hur det går till eller vad som gäller. Hur ska jag läsa den så intensivt? Går det? Jag hittar inga kurser på distanskomvux som är klara innan 15 oktober bara massa som startar ganska sent i september. och jag vet inte hur jag ska göra alls. Hur blir man examinerad och hur visas det att jag läst upp matten? Jag vill verkligen läsa upp matten så att jag kan börja plugga i vår, är det möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sussi!
    En kurs Matematik 3b är en 100-poängs gymnasiekurs som på heltid läses på fem veckor. Du kan också bedriva självstudier (vi rekommenderar www.matteboken.se ) och göra prövning i kursen. Betyg från prövningen är lika mycket värt som ett "vanligt" betyg som man får när man läser en kurs.

    Ang. sista ansökningsdag och sista dag för komplettering till högskolan: du bör göra självaste ANSÖKAN i tid och då kryssar du i rutan "kommer komplettera med betyg". Sedan skickar du in det betyget - i ditt fall betyg i Matte 3b - som du saknar för behörighet när du söker. Betyg i den kursen bör du skicka in så fort du kan men senast till sista kompletteringsdagen. I annat fall får du svar om att du är obehörig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vänligaste hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    om vad som gäller vid prövning (allmänt), läs på http://www.fragasyv.se/info/provning

    och du som bor i Täby - läs vad som gäller för just dig just nu på http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Komvux/Stockholm/Vux-STHLM/provningar/

    24 aug. sista dag att anmäla sig och även betala för prövning, 500 kr.
    Missar du det datumet, kan det bli omöjligt att hinna komplettera med betyg till antagning till vårterminen 2016.

    Du kan givetvis hoppas på att du får plats att läsa en kurs på Komvux och att du även får betyg tidigare än sista dag på kursen (men det finns inga som helst garantier för det) - därför skulle jag råda dig även anmäla dig till Prövning nu, innan 24 aug. Tyvärr är inte det gratis och har man inte råd (500 kr.) då kan man inte använda sig av den möjligheten.

    Du kan senare "kompensera" dig för den utgiften genom att söka Studiemedel. Om du fyller 20 år under kalenderår 2015 har du rätt till Studiemedel på Komvux från 1 juli 2015.
    Om du fyller 20 år under 2016, har du tyvärr inte rätt till Studiemedel nu, utan först från 1 juli 2016 - i alla fall inte för studier på Komvux. På högskola kan du få Studiemedel även om du är yngre.

    Om du fyller 20 år under år 2016 måste du läsa på HELTID på Komvux för att i så fall ha rätt till Studiehjälp (1050 kr per månad). Om studier i Matte 3b inte erbjuds på snabbare studietakt än enbart halvtid, har du tyvärr inte få någon ekonomisk hjälp under studier.

    Boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i Täby för att få svar på följande:
    - finns det möjlighet till undantag så att du kan läsa Matte 3b på heltid? då kan du både få Studiehjälp från CSN under 5 veckor (det ger dig ca 1200 kr.) och så hinner du få betyg innan sista kompletteringsdag till högskola till våren 2016.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : tack så jättemycket! alla kurser jag har tillgång till är 10veckors-kurser som tar slut i slutet av december vilket gör att det är försent tills kompletteringen.
    • : jag kan inte ansöka till de som börjar i september. Är den enda vägen ut nu självstudier? hur fungerar det? pluggar man och bokar in en prövning eller hur går det till?
    • Anna : Ansök om en plats på en kurs Matte 3b och påbörja samtidigt med självstudier - är mitt råd. Du kan både läsa en kurs i skolan, läsa genom självstudier och ansöka om prövning. Gör allt på en gång. När du påbörjar läsa en kurs på Komvux (om det är 10 v. då är det på halvtid), kan du fråga läraren om det är möjligt att du snabbar på och får betyg tidigare än de andra elever. Vilken kommun är du folkbokförd i?
    • : I Täby kommun. Jag vill läsa på distans och kurserna som går att söka till börjar i oktober och avslutas i slutet av december
    • Anna : Om man läser på distans, är det mycket mer flexibelt än när man går i skola (på dag- eller kvällstid). Om du läser "framåt" och gör uppgifter för nästkommande veckor, kan du be att få göra sluttenta tidigare - så att du hinner komplettera med betyget innan sista kompletteringsdagen. Jag kan inte lova dig att det går men du kan alltid försöka. Vad har du annars för alternativ? Att läsa i vanlig takt och söka missa sista kompletteringsdag till högskola? Då får du söka till nästa antagningstillfälle till högskola i så fall. Börja repetera Matte 2 på www.matteboken.se och börja sen med Matte 3 uppgifter. Allt blir lättare om du skaffar dig faktiska kunskaper. Betyg kan man få genom prövning i fall man har kunskaper. Jag ska nu se om jag hittar info om prövningar just i Täby och skriver i så fall ett utökat svar till dig.
    Läs alla kommentarer