Levszan
    Hej! Jag har för tillfället 17.19 i meritvärde. Mitt mål är att komma in på socionomprogrammet någonstans i södra Sverige. När jag kollar på vissa städers antagningsstatistik så ser jag att jag har möjlighet att precis komma in på vissa utav dem. Däremot så blir jag orolig att det förmodligen kommer bli ännu fler som söker till högskolan med tanke på hur allting ser ut i världen just nu. Vad säger er erfarenhet? Är det något som kommer påverka? Det kanske kommer bli ännu färre som söker? Det är såklart svårt att veta hur framtiden ser ut, men vad har ni för teorier? Ska man försöka söka något som är "enklare" att komma in på, eller är det ändå värt att försöka?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    precis som du skriver i din fråga är det väldigt svårt att säga hur många som kommer att söka till en viss utbildning men ännu viktigare är vilka meriter dina konkurrenter kommer att ha? Exempel: tusentals söker till samma utbildning som du söker till men alla de har lägre meritvärde än du har, då kommer du in först av alla, oavsett hur många som har sökt.
    Så, det som "hotar" din möjlighet att komma in är inte antal sökande utan de sökande som har högre meriter än du har.
    Tips! du kan söka upp till 12 alternativ på www.antagning.se - utnyttja det och sök till många olika utbildningar, t.ex sök till socionomprogrammet på flera lärosäten, utvidga "geografin", sök även längre bort men var i så fall beredd att flytta.
    Sök även till andra utbildningar på högskolenivå, om du hittar några som du är intresserad av och samtidigt tycker du har en rimlig chans att komma in.
    Sök samtidigt även till andra skolformer, t.ex till yrkeshögskoleutbildningar. Man kan inte få socionomexamen på annat sätt än genom studier på socionomprogrammet men ta och titta på några utbildningar inom yrkeshögskola (ansökan till YH påverkar inte din ansökan via www.antagning.se):
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-inom-funktionshinderomradet
    västeras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt
    vårdyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    campus-nynashamn/behandlingspedagog
    yrkeshogskolan-i-landskrona/funktionsnedsattningar-i-ett-helhetsperspektiv
    utbildning/kompetensutvecklingsinstitutet/stodpedagog
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog

    Studie- och yrkesvägledare