Maggie
    Hej!

    Har engelska 7 någon större betydelse vid val av yrke? Är det någon fördel på arbetsmarknaden med att ha engelska 7? Jag vet redan att 2,5 meritpoäng är det maximala. Kvittar det i så fall om man väljer engelska 7 eller t.ex. matte 5 som får fullfölja max poängen? I vilka yrken i så fall är engelska 7 en fördel?? (Och matte 5 då?) Och för att vara övertydlig: När en arbetsgivare ska anställa en arbetare *sitter och väljer mellan 2 pers* :"Hm, hon har läst engelska 6 och matte 4 men hon här har läst engelska 7 och matte 5, henne anställer vi!" Eller spelar det ABSOLUT ingen roll i någon bransch??? JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR INNAN 1 DEC
    //"En naturlig årskurs2 elev som snart ska välja programfördjupning och individuella val"

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maggie,

    som behörigheter till eftergymnasiala utbildningar är i Sverige idag, så krävs det varken Engelska 7 eller Matematik 5 för behörighet till någon utbildning.
    Båda kurser /godkända betyg i dem/ ger meritpoäng. Men högre betyg är bättre att ha, eftersom betyget räknas även in i ditt jämförelsetal. Om du planerar söka till någon populär högskoleutbildning där höga betyg ofta krävs, kanske det är taktiskt "smart" att välja kurser i vilka du tror du kan få högre betyg, dvs om du är språkbegåvad mer än matematiskt begåvad - välj Engelska 7, men om det är tvärtom - välj Matte 5.

    Du läser på NA, som är ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Om du ska gå någon eftergymnasial utbilnding - på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola och söke jobb efter det, så tittar arbetsgivare i princip endast på dokument från den Eftergymnasiala utbilndingen.

    Om du söker jobb direkt efter gymnasiet, så är det självaste faktum att du har EXAMENSBEVIS som spelar roll, i alla fall allt som oftast och att arbetsgivare lägger stor vikt till just engelska 7 eller till matte 5 - känner vi inte till.
    Men om du t.ex söker jobb inom Hotell eller Turism-service kan det vara ett "litet extra"plus som du kan framhäva i din CV.
    Att kunna mer engelska är bra inom alla yrken och även "privat" om man reser på semester.
    Att kunna mer matte skadar inte heller. Man lär sig tänka ännu mer logiskt. Inom vissa yrken spelar matte-kunskaperna större roll, ex. om man vill bli Civilingenjör (men för formell behörighet räcker det med matte 4; matte 5 ger meritpoäng>> - men det ger också eng 7).

    Står ditt val mellan matte 5 och eng 7? Vilka andra kurser kan du välja att läsa i stället? och vilka yrken är du intresserad av?

    Vänligen
    julia syv

    • : Ja, det är mellan engelska 5 och matte 7 som valet står främst imellan. Jag känner mig inte så särskilt språk begåvad och om man utgår ifrån betyg så skiljer inte matten och språk ämnena sig så mycket. Beslöt mig till slut att välja både matte 5 och engelska 7 i programfördjupning. Sedan väljer jag bara bort en av dom då det känns för mycket. Då har man fått testa på båda och kan göra ett säkrare val:). Har inget yrke som jag kan tänka mig än.
    • Anna : vi önskar dig lycka till i dina studier.
    • : Tack så mycket:))