Kskdk

    Hej. Finns läkarlinjen där det står på det svenska språket i materialet man läser? Om inte, är det svår engelska eller är det i den takten att man hinner översätta och lära sig med tiden?

    • Kskdk : Okej, vilka kurser är det man räknar meriten på när man söker till linjen? Jag har gått handels och administration station, läst till svenska 2-3, engelska 6, matte 2a redan utöver linjen. Har a i alla utom 3 kurser så undrar hur man räknar
    • Julia : Om du vill komma in på läkarprogrammet behöver du bland annat ha godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Betyg i de kurser som jag nämnde precis kommer också räknas in, så du måste först få betygen i de kurserna innan ditt meritvärde kan räknas fram. :)
    • Kskdk : Kan du skriva här rakt upp o ner vilka kursers betyg som räknas så jag vet vilka jag måste läsa upp?
    • Julia : Om du vill bli behörig till läkarprogrammet på de svenska lärosätena måste du ha grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. De naturvetenskapliga kurser som krävs för särskild behörighet kan ingå inom examensbeviset. Om de inte gör det, då räknas in alla kurser som ingår i examensbevis (förutom gymnasiearbete) + betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (detta för att de kurserna som krävs för särskild behörighet). Snittbetyget på kurserna heter jämförelsetalet. Sedan plussar man på eventuella meritpoängen, som till läkarprogrammet kan fås får engelska 7, moderna språk 3och4 samt för matematik 5 och matematik specialisering. Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetal/snittbetyget = meritvärde. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats till svenska högskoleutbildningar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Undervisningsspråk på de svenska läkarutbildningarna är svenska. En del texter man behöver läsa kan vara på engelska. För behörighet till svenska högskoleutbildningar behöver man sedan några år tillbaka, som minimikravet, ha godkänt betyg i engelska 6 (motsvarar en gammal kurs engelska B), vilken är andra gymnasial kurs i engelska. Har man godkänt betyg i Engelska 6 borde man ha tillräckliga kunskaper för att klara av läsa och förstå de texter på läkarprogrammet som är på engelska. Om man inte har godkänt betyg i eng6, är man obehörig och kommer inte antas till läkarprogrammet.

    Du kan också vända dig till studievägledare som jobbar på de lärosäten där läkarprogrammet ges: Karolinska Institutet i Stockholm, Örebro universitet, Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Lunds universitet, Umeå universitet, Linköpings universitet.

    Frågor och svar

    • HH

      Vad gör jag nu?

      Hej! Okej, så jag har sökt till x antal program samt en kurs. Det program som ligger högst på min lista just nu är inget program jag faktiskt vill(eller kommer) komma in på, det samma gäller mitt andrahandsval. Mitt tredjehandsval är en kurs på 30 hp och mitt fjärdehandsval är det jag faktiskt...

      Milla : : Hej,Antagning.se antar till max 45 hp per termin, och det spelar ingen roll om det är kurser eller program. Om den kursen som ligger högre upp i din rangordning läses på 30 hp under en termin, då kan du bli... Läs hela svaret
    • Blivandeblind

      Kan man bli onkolog trots blindhet?

      Hej! Jag vill bli onkolog, men fick nyligen veta att jag förmodligen kommer bli blind. Jag är jätteorolig att jag nu inte kommer kunna bli onkolog. Skulle verkligen vilja veta om det är möjligt att vara blind men ändå bli onkolog

      Milla : : Hej!Att bli blind kan vara en utmaning, men det betyder inte nödvändigtvis att dina karriärmöjligheter begränsas helt. Även om synen är en viktig del av arbetet som läkare, finns det... Läs hela svaret
    • Svarönskas

      Kan man gå om ett år och få nya betyg?

      Sonen är född 08 och går första året på gymnasiet. (Hoppade upp en klass under lågstadiet). Han vill efter ett år på estetprogram byta till SAM och gå om hela första året på annan skola. Frågan är, kan kan...

      Milla : : Hej,det finns inget kort och enkelt svar på din fråga. Jag vill börja svara med att din son har rätt att söka till ett nytt program på gymnasiet t o m det året han fyller 19... Läs hela svaret
    • Villle

      Inte behörig Naturkunskap 2?

      Hej! Jag är inte behörig för Naturkunskap 2 vilket en av de utbildningar jag sökt kräver, jag saknar i det här fallet biologi 1 för att bli behörig. Finns det möjlighet att komma in på utbildningen och läsa upp biologi 1 samtidigt som...

      Milla : : Hej!Som regel prövas inte obehöriga sökande i antagningen till svenska högskole-universitetsutbildningar men kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa och be om att... Läs hela svaret
    • Joana

      Vad gäller för att klara Sjuksköterskeprogrammet?

      Hej! Jag går sista året gymnasiet nu med inriktning vård och omsorg. Jag tänkte plugga till sjuksköterskeprogrammet men är så dåligt med svenska språket. Jag blir ledsen för att kanske kommer jag inte klara programmet. Jag är en...

      Milla : : Hej!Det är förståeligt att du känner oro inför att börja på sjuksköterskeprogrammet med en känsla av osäkerhet kring dina språkkunskaper i svenska.... Läs hela svaret
    • valle55

      Förbättra skrivandet?

      Jag känner att jag har problem med att sammanställa bra texter som är intressanta att läsa. Texterna blir inte så koncisa och formella som jag vill. Det gäller främst diskuterande samt argumenterade texter som vi skriver i skolan. Jag vill få ut mina...

      Milla : : Hej!Att förbättra ditt skrivande handlar mycket om övning och medvetenhet. Här är några tips som kan hjälpa dig att utveckla ditt skrivande:Läs mycketJu mer du läser, desto mer exponeras du... Läs hela svaret
    • Tracy

      missade prövning?

      hej. Jag var sjuk dagen innan prövningen för matte 3 och missade provet. jag behöver verkligen matematik 3 som behörighet inför universitetet och undrar om det går att göra prövningen någon annan dag inom våren

      Milla : : Hej,ställ din fråga där du var anmäld till prövningen. Om du kan uppvisa läkarintyg (att du var sjukskriven på prövningsdagen) så kanske kan prövningsstället hjälpa dig att boka... Läs hela svaret
    • Lola94

      Läkarprogrammet och mina nuvarande betyg?

      Hej! Jag ska försöka fatta mig kortfattat. Jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument där 1200p var godkända. Jag läste på komvux för att få en gymnasieexamen (2350p). Nu läser jag via komvux igen för att få den...

      Milla : : Hej!Det du skriver ("Jag läste på komvux för att få en gymnasieexamen (2350p).") kan inte stämma. I gymnasieexamen man får på komvux ingår 2400poäng. Jag... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      En fråga gällande svårare kurser?

      Är det vanligare att folk som går på svårare linjer och nationella program får lägre betyg , till exempel jag menar ju om en person går teknik och en annan går ekonomi, ekonomi läser ju b spåret i matte och har inte de ”så...

      Milla : : Hej!Det är inte nödvändigtvis så att studenter på "svårare" gymnasieprogram får lägre betyg, generellt sett. Betygssystemet bedömer elevens prestation inom ramen... Läs hela svaret
    • mir

      kan jag läsa två kursen i ett annat universitet?

      Hej Jag läser kurserna Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare, åk 4-6 och matematik 2 kurs i Högskolan Dalarna. Jag har rester som är kvar i både kurserna. Kan jag läsa i ett annat högskola för att ersätta poängen?...

      Milla : : Hej!Du måste fråga och få svar från personal på den institutionen där du vill ta ut din examen eller där du vill få godkända betyg i de kurserna .... Av din... Läs hela svaret
    • Högskolepoäng

      Få högskolepoäng?

      Hej. Jag har studerat ett program på Högskolan men har inte klarat en kurs. Jag behöver få de sista poängen (7.5 poäng) så snabbt som möjligt. Tentan som jag inte har klarat går inte förrän i sommar igen och jag behöver...

      Milla : : Hej!som RESERV har du inte "kommit in". Alla behöriga sökande som inte kom in ställs i RESERV-kön. Man kan ev. kommer in från reserv senare men det är inte säkert att man kommer... Läs hela svaret
    • Joan

      Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?

      Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.

      Milla : : Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret