E

    Hej, jag tog studenten i år och just nu jobbar jag heltid på ett företag för att spara pengar till mina framtida studier. Jag är en tjej med klara visioner men vägen till mina mål kan ibland bli lite oklart. Jag gick ut skolan med ungefär 16.70 poäng och jag vet nu att jag vill studera psykologi, neurovetenskap, hälsa etc och lära mig mer om hjärnans funktioner, oss människor som enskilda individer och hur vi fungerar. (något med psykologisk nisch helt enkelt). Personligen har jag ett stort intresse för träning och hälsa, vilket är vad jag sysslar med på fritiden då jag inte jobbar. Därför vill jag utbilda mig så mycket som möjligt och jag har som mål att klättra mig upp och ta masterexamen i det jag är intresserad utav. Då jag inte har så höga poäng för att söka till de utbildningarna som innehåller dessa ämnen så har jag funnit ett intresse för ett program som finns på högskolan i Skövde, "Kognitiv neurovetenskap - tillämpad positiv psykologi". Jag anser att detta ger mig en bra grund och programmet låter exakt som det jag letar efter. Nu undrar jag, kan jag söka till vilket masterprogram som helst efter kandidatexamen? Ett exempel är om jag skulle vilja läsa kriminologi programmet på Göteborgs univeristet, som är på masternivå.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E!
    du kan se hur behörighet till masterprogrammet i kriminologi på GU beskrivs: gu.se/studera/master-kriminologi

    Bedömning om vem som är behörig kommer göras av Antagningsgruppen på Göteborgs Universitet; detta om självaste programmet finns om några år när du ska söka vidarestudier efter kandidatexamen/yrkesexamen á 180hp som tar 3 år att läsa till.
    Utbud av utbildningar förändras. Vilka utbildningar som på svenska högskolor-universitet kommer erbjudas om några år - är det ingen som kan med säkerhet svara om idag.
    Vad jag kan rekommendera är att du väljer söka till utbildningar på grundnivå: t.ex kandidatprogrammet - till de utbildningar som du "i värsta fall" kan nöja dig med; detta pga ingen kan ge garanti på att du kommer läsa mer... kanske finns då inte ngn utbildning som du blir intresserad av på avancerad nivå eller så kommer du kanske - tyvärr - inte in.
    Nu hoppas jag att det kommer finnas intressanta för dig utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogram eller fristående kurser, och att du kommer in! men pga ingen kan garantera det på förhand, är det bra att välja söka till utb. som du kan tänka dig söka jobb direkt efter.
    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA