Johan
    Läste någonstans att alla meritkurser räknas med i ditt jämförelsetal. Men om man redan har samlat ihop 2,5 meritpoäng, och efter detta bestämmer sig för att läsa en annan individuellt val kurs som ger meritpoäng, kommer denna kurs då också räknas med i slutbetyget även om man inte skulle vilja det. Man har ju liksom redan läst alla obligatoriska individuella val tidigare och har redan de maximala 2,5 meripoängen. Räknas denna kurs med trots allt detta, för det verkar ju lite konstigt..?

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Johan!
    Hur man räknar ut Jämförelsetal & Meritvärde läs på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    på s.2 står det exakt hur man räknar ut och det finns även Räknehjälp på sidan www.antagning.se.

    Så som jag tolkar reglerna /på länken ovan/ så räknas utökade kurser med i Jämförelsetal i två fall: om de är behörighetsgivande eller om de ger Meritpoäng.
    Om en kurs inte krävs för behörighet och inte ger Meritpoäng /t.ex. pga du redan har max antal Meritpoäng/ och inte ingår i Gymnasieexamen, kommer inte den räknas med i Jämförelsetal.
    Om du återkommer med fler uppgifter: vilket program och inriktning du går på, vilka kurser för Meritpoäng du läser eller planerar att läsa samt vilken/vilka utbildningar på högskolan du vill söka - kan vi ge dig ett mer utförligt svar.
    OBS! Meritpoängen gäller bara när man söker en svensk högskoleutbildning. Om man söker utbildning utomlands eller på en Yrkeshögskola (www.yhguiden.se) gäller inte Meritpoängen.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Jag läser/har läst Eng 7, Mat 1-5, Mod språk 3-5, och detta ger ju mer än 2,5 oavsett vad jag än söker sen. T.ex. Mod språk 5 skulle i så fall inte behöva räknas i slutbetyget, eftersom jag redan har 2,5 poäng från annat håll samt inte behöver fler individuella val (trots att det är klassat som en "meritpoängskurs"). Detta var min fråga från början.
    • Mikael : Undrar vilket program du läser, Natur eller Teknik? Det är viktigt att veta vilket program du går /och även inriktning/.
    • : natur inr. natur
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Johan,
    man kan max få 2.5 Meritpoäng (det vet du redan).
    Du måste få ut Gymnasieexamen och för det gäller vissa regler, som är ganska komplicerade och jag vill inte skriva alla dem i ett svar till dig (det blir i så fall ett väldigt långt svar).
    Om du kompletterar din kommentar med Program / inriktning - kan jag ge förslag på vilka kurser som du tar med i ditt Gymnasieexamen.
    De övriga kurserna (som du inte tar in i gymnasieexamen) kan du få på ett separat dokument som heter ett Studieintyg (som du sparar för "framtida bruk").
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johan,
    tack för kompletterande uppgifter.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    Alla de kurser som är listade i den vänstra "kolumnen" måste ingå i Gymnasieexamen.
    Gymnasiearbete, 100 p. är också en obligatorisk kurs.
    Summa poäng måste uppgå till 2500 p. - för att få ut gymnasieexamen.

    Om du räknar ihop alla dina poäng och kommer fram till att du har fler än 2500 poäng, då finns det utrymme att "laborera" lite.

    Det är fördelaktigt för dig att inte ha fler än 2500 p. i Gymnasieexamen och koncentrera dig på att få högre betyg i kurserna i stället. En bra anledning att ansöka om att läsa utökade kurser /utöver 2500 p./ är om man behöver de kurser för behörighet till en eftergymnasial utbildning (eller om man får fler Meritpoäng). I andra fall, så är det fördelaktigt att bara läsa 2500 p., vilket räcker för att få ut Gymnasieexamen.

    Som du ser i programplanen /på länken ovan/ kan man ha Eng 7 som en kurs inom Programfördjupningar. I så fall behöver du bara ännu en 100 p. kurs från den listan "Programfördjupningar" - för att inom din inriktning läser man bara 200 p. Programfördjupande kurser.

    Matte 5 och Moderna språk 4 - kan du ha som kurser inom Invid.val, 200 p.
    och Moderna språk 5 blir i så fall "en extra kurs" som du inte behöver få in i ditt Gymnasieexamen. Be att få den kursen på ett separat dokument, ett Studieintyg.

    Summan "av kardemumman" är:
    räkna ihop alla dina poäng. Om det är fler än 2500 p., så kan du be de "övriga" kurserna - på ett Studieintyg, eftersom det räcker med 2500 p. för att få ut Gymnasieexamen.

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare