Ellen
    Hej, Jag läser läkarlinjen utomlands men vill byta in till Sverige. För att kunna söka in behöver jag höja mitt snitt och har därför tänkt göra en prövning i Engelska 7 för att få en extra meritpoäng. Jag pratade med en studievägledare i morse som menade att jag inte kommer kunna få poäng för Engelska 7 eftersom jag enligt honom redan har maxmerit 2,5. På gymnasiet (student 2013) läste jag nivå 3,4,5 i Moderna språk, engelska B och någon områdeskurs tex Psykologi A som han menar att jag fick merit för. Stämmer detta? Jag har under lång tid trott att de enda kurserna jag fick merit för var Moderna språk (1,5) och att jag med Eng 7 kunde få min sista poäng för att totalt ha 2,5 i merit. Om detta stämmer betyder det att jag inte kan höja upp mitt snitt mer vilket gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna komma in i Sverige (om jag inte sätter mig och pluggar upp betyg, något jag inte har tid för då jag redan är igång med läkarlinjen). Alltså; stämmer det att jag inte får merit för Eng 7, och finns det i så fall något annat sätt för mig att komma in i Sverige på?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen,
    jag kan rekommendera Högskoleprovet. Kostnad för högskoleprovet är lägre än för en prövning (450 kr respektive 500 kr). Det är också svårt att hitta var man kan göra prövningar och till högskoleprovet har alla rätt anmäla sig.

    ang. meritpoäng
    Du måste ha fått ett Slutbetyg, när du slutade på gymnasiet, stämmer det? i så fall får du meritpoäng även för Områdeskurser; så det verkar som att den sYV-en du pratade med har rätt.
    Betyget i eng 7 - kan dock ändå höja ditt meritvärde något... inte jättemycket men något /i fall du får högre betyg i eng 7 än snittet av dina övriga betyg i slutbetyget (förklaring: Antagning.se kommer räkna in betyget i eng 7 OM DET KOMMER ATT HÖJA DITT MERITVÄRDE och det kommer det att göra - om du får högre betyg i eng7 än ditt "snitt"; exempel: om snittet/jämförelsetal du har idag är 17.5 och du får A betyg på eng 7 - kommer jämförelsetal höjas till ca 17.6). Så, det kan löna sig att göra prövning i eng 7 - men höjningen blir inte så stor, tyvärr.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Oavsett vad du beslutar att göra - Lycka till!
    L.

    Liselotte
    • : Hej, betyder det att om jag skriver Eng 7 och jag skriver enbart godkänt E eller medelmåttigt betyg, kommer det snarare sänka mitt jämförelsetal?
    • Milla : Nej, om betyget i eng 7 ej höjer ditt meritvärde, kommer Antagning.se ej räkna in det betyget; det blir i så fall som om du ej hade betyg i den kursen.