S
    Hej!

    Jag kommer inom kort börja studera på Komvux för att ta ett Slutbetyg! (Har ett Samlat betyg från tiden jag gick på Gymnasium)

    Jag träffade en studievägledare som föreslog att jag skulle försöka studera så mycket kurser som möjligt som innehåller Meritpoäng! (Jag behöver 700 poäng till ett slutbetyg)

    Enligt den personen (har även dubbel kollat i efterhand med samma person) så mottar man Meritpoäng för Moderna Språk? Även 1&2?

    Men när jag söker på nätet så verkar det enbart gälla från Moderna Språk 3? Samma sak gäller engelska. Enligt nätet så är det från Engelska 7? Men enligt studievägledaren så får man det även från Engelska 6?

    Skulle uppskatta otroligt om jag kan få en "andra input" på detta..och om det är något jag missuppfattat?

    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saman!

    Det är olika regler för Meritpoäng för Slutbetyg och för Examensbevis.

    Viktigt (men det hoppas jag du redan vet om) - att sista dagen att ta ut Slutbetyg är 1 januari 2017. Det är viktigt att du hinner få betyg i alla kurser och även hinner att få ut självaste dokumentet. Men det sagt, går vi vidare till kurser som ger meritpoäng.

    Vad det gäller Engelska så får du 0.5 i merit för Eng6 och 0.5 - för Eng7.

    Vad det gäller Moderna språk - så får du 0.5 för respektive kurs - Moderna språk 3, 4 och 5.

    Du kan själv kolla upp det här >>> det är faktablad från Antagning.se där du själv kan läsa om vad som gäller för den som tar Slutbetyg från vuxenutbildningen (komvux).

    Du skriver att det fattas 700 poäng och jag gissar på att SYV på komvux menar så här: om du läser Moderna språk 1, 2, 3, 4 och 5 - samt Engelska 6 och 7 då läser du 700 poäng (för att det är 7 kurser och varje är på 100 poäng). För båda kurser i engelska får du meritpoäng och för moderna språk 3, 4 och 5 får du också meritpoäng och sammanlagt får du max i merit (1.0 för engelska + 1.5 för moderna språk och 2,5 är max som man kan få i merit).

    Om du inte har förkunskaper i just det språket, som du vill läsa steg 3 i - då måste du börja med steg 1 för att det blir annars omöjligt att uppnå godkänt betyg i steg 3, utan tillräckliga förkunskaper.

    Det är viktigt att ni gör en noggrann och hållbar planering av Slutbetyg - för att det är ont om tid. Efter 1 jan 2017 är det inte längre möjligt att få Slutbetyg. Skulle det bli så att du inte hinner, måste du i fortsättningen läsa mot gymnasieexamen, vilket ställer högre krav; som kan ta lång tid att uppnå.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte