Jonathan
    Hej, jag har nyss börjat TE programmet på Saab Tekniska Gymnasium. Moderna språk ingår inte i programmet men vi fick frågan första dagen om man ville gå kursen moderna språk 3. Räknas detta som individuellt val (200p) eller är det en "extrakurs" som gör att man får mer än 2500p?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan!
    Är det den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vasagymnasiet som du började på?

    Moderna språk får på Teknikprogrammet läsas som programfördjupande kurser. På alla program får de läsas som Individuellt val eller som "utökade" (extra) kurser.
    Hur just din skola har tänkt här, vet inte jag. Gissar på att det INTE är en "utökad kurs" då det är ganska ovanligt att elever läser mer än 2500 poäng och det är eleven själv som aktivt ansöker om att läsa "utökat" och oftast under åk3 (eller åk2) och det är ganska ofta att eleven får ett Nej på sin ansökan om att läsa "utökat" - därför GISSAR jag på att det inte är erbjudande om att läsa en utökad kurs, utöver 2500 poäng.
    Du kan själv se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf att du kommer att läsa 400 poäng Programfördjupningar. Om man vill läsa Moderna språk på Teknikprogrammet, då är det klokt att "ta" Moderna språk just som Programfördjupande kurser.
    Detta för att Individuellt val får man läsa - vilka kurser som helst, och då "sparar" man de 200 poäng så att man kan välja fritt, utan att tänka på vad som får eller inte får läsas på just ditt program.

    Utan att just VETA SVAR på din fråga, så GISSAR jag på att det är en kurs inom Programfördjupningen som menades. Råder dig fråga SYV på din skola. Där får du svar, så att vi slipper gissa... :)

    Önskar dig lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Bra att du skickade http://www.arboga.se/Documents/Vasagymnasiet/Programblad%20med%20mera/Programblad_TE.pdf
    och där ser jag att Moderna språk finns med under "rekommenderade kurser" inom Individuellt val. Där rekommenderas det kurser á 400 poäng och meningen är att man väljer 200 poäng av dem. Det är tillåtet att välja även ANDRA kurser som skola kan erbjuda och som "passar in i schemat".

    Nu kan vi konstatera att moderna språk läser du inom Individuellt val eftersom, precis som du själv redan har påpekat, poängen inom Programfördjupningen är redan "upptagna" av andra kurser.

    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Hej igen!
    Om matte 4 krävs för behörighet till en högskoleutbildning, så kan man få Meritpoäng för matte för Matte 5 och/eller för Matte SPECIALISERING. Det finns flera olika kurser som heter "Matte specialisering". Det är, alltså, teoretiskt sett, möjligt at uppnå max i merit för Matematik (som är 1,5 Meritpoäng) även om det skulle krävas Matte 5 för behörighet till en högskoleutbildning /i så fall kan man läsa 3 olika kurser Matte specialisering och ändå få max merit för matte/.
    Den info finns bl a på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Mycket bra att du tog reda på vad som gäller, vad din skola erbjuder, nu vet du det.
    Det är inte alls "ett måste" att ha meritpoäng över huvudet taget. meritpoängen är "bara" för konkurrensen.
    Om man har höga betyg för övrigt, kan man klara sig alldeles utmärkt utan Meritpoäng (men ej komma in på en utbildning där antagningsgräns blir över 20.0 - utan Meritpoäng kan man aldrig komma över 20.0).

    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    • : Tack för så snabbt svar, det är vasagymnasiet som jag började på! Här har du en länk till programbladet för TE: http://www.arboga.se/Documents/Vasagymnasiet/Programblad%20med%20mera/Programblad_TE.pdf. Som du ser består redan programfördjupningarna av elektronik och mikrodatorteknik, fysik 2, matematik 4 och programmering 1.
    • : Vad jag har läst på olika hemsidor så väljer man bara individuella valen (200p) till 2an och 3an?
    • Milla : Individuellt val är 200 poäng och OFTAST läser man en kurs (100 poäng) under åk2 och resterande 100 poäng - under åk3. Men det förekommer att man på vissa skolor läser Individuellt val redan i åk1 (t.ex. kan man läsa en kurs i långsam tempo - under 2 år). Jag skriver också ett utökat svar till dig nu.
    • : Tack! Jag ska även fråga SYV på min skola och se hur de tänker.
    • Milla : Bra! gör så! Det är mycket som bestäms på skolorna lokalt. Lycka till! :)
    • : Idag har jag pratat men SYV på min skola och det är en utökad kurs som TE erbjuds att läsa för att kunna nå 2,5 meritpoäng som är högst till civilingengörsutbildning då mattematik 4 krävs får man endast meritpoäng för matematik 5. Så då kan man gå matte 5 och engelska 7 på individyellt val (totalt 2meritpoäng) och läsa moderna språk 3 som utökad studie för max meritpoäng.
    • Milla : Bra att du tog reda på det! Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer