abc2004

    Hej, jag pluggar teknik och är nu i mitt tredje år på gymnasium. I våran skola så berättar de inte om vilket betyg man exakt har, vissa lärare gör det men inte alla. Jag undrar ifall jag har rätt till att veta exakt mitt betyg och inte bara "du ligger bra till". Det räcker inte med att veta att man ligger bra till och det är alldeles för brett om vad de kan innebära, ligger jag på ett E? ett A? Läraren i fråga säger absolut inget mer än att jag ligger bra till eller att jag ligger väldigt bra till men han utvecklar inte på vart man ligger tills det är dags att sätta betyg.

    • Liker : Jag är inte någon lärare eller SYV, däremot är jag en elev i gymnasie åk2 natur. Antingen får vi feedback, eller betyg och feedback på inlmningen. Försök våga prata med läraren direkt, och låt hen inte slippa undan med bara ett "du ligger bra till". Så fick jag göra tillsammans med min klass för en av våra lärare.
    • Milla : Tack för din kommentar! En elev på skolan får också ta hjälp av kurator, av sin klasslärare/mentor, av biträdande rektor, av förste läraren och av rektorn. Det kan vara svårt att på egen hand kräva svar från sin lärare, om läraren inte vill ge konkreta svar. Förklaringen för varför lärare ibland inte vill ge konkreta svar ang.kommande betyg innan kursen närmar sig sitt slut kan t.ex vara att läraren kommer sätta det betyget som motsvarar resultat på det nationella provet som sker i slutet av kursen och läraren kan ju inte vara säker hur eleven kommer prestera på nationella provet eller på ett stort prov i slutet av kursen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt skolverket så gäller följande: betyg i kurserna sätts när kursen är avslutad. Att eleverna skulle ha rätt att veta hur de "ligger till" under kursens gång är, enligt vad jag kunde få fram, inte "reglerat", alltså framgår inte i några styrdokument. Som SYV sätter jag inte några betyg och har inte kompetens i betygssättningen. Det enda jag kan säg till är att det på varje skola är rektorn som är ytterst ansvarig och du har rätt att framföra dina frågor, "klagomål" och önskemål till rektorn.
    Du kan också själv kontakta skolverket - t.ex kan du ringa: 08-527 332 00.
    ***
    Med det sagt, så förstår jag dig och tycker att det skulle vara bra om läraren kunde säga mer om hur du och andra elever ligger till i kurserna men jag tror inte det är elevens rättighet och det är därför svårt att kräva det och få den ändringen att börja gälla på alla skolor, inklusive din skola. Det du, som elev, kan och bör göra är att göra ditt bästa och försöka skaffa dig så bra kunskap som möjligt och då bör också betygen följa efter och bli satta på den nivån som din kunskap visas sig "befinna sig" den dagen då betyget sätts.

    Studie- och yrkesvägledare
    • abc2004 : Jag försöker skaffa mig så bra kunskap som jag kan men det är i princip omöjligt med tanke på att varje inlämning vi lämnat in så har vi inte fått någon feedback överhuvudtaget. Vi har inte fått veta vad vi gjort bra, vad vi behöver förbättra oss i, om inlämningen är godkänd eller något sådant. Den läraren säger ingenting och därför är jag stressad inför årets avslut. Är detta olagligt på något sätt att läraren inte säger någonting eller ens rättar uppgiften och sätter den som godkänd?
    • Milla : Läs mitt svar ovan. Enligt skolverkets svar (i alla fall vad jag fick som svar) sätts betyget när kursen är avslutad. Punkt och slut. Angående om eleverna har rätt att få någon feedback under kursens gång, så står det inget i betygsdokumenten och därför gör olika lärare väldigt olika... Prata med din klasslärare/mentor och sedan också med rektorn. Som sagt, jag förstår dig och jag håller med dig om att det skulle vara bättre om du och de andra elever fick feed-back och det helst kontinuerligt, under hela kursens gång men det är inget jag kan fixa, tyvärr.