Noah

    min närmsta vän i grundskolan som jag gått i samma klass som sedan 7:an gjorde det klart att hon inte ville gå samma klass och även samma skola som mig. Hon beslutade sig därför för att inte berätta vilken skola hon ville gå på, så när jag några veckor senare berättar vilken skola jag är mest intresserad utav blir hon sur på mig och säger att det var skolan hon ville gå på och att det som gjorde det värre var att vi vill gå samma linje. jag vill fortfarande gå på det gymnasiet men är rädd för att hon ska sluta prata med mig helt och hållet. Vad ska jag göra? denna frågan är nog mer riktad åt en kurator men hittade ingen länk till det så detta borde fungera.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Noah,
    du har rätt i att det är i detta fallet bra att prata med kuratorn. Boka tid hos kuratorn på din skola.
    Som Studie- och yrkesvägledare tycker jag att man ska välja den utbildning och den skola som man vill gå på, oavsett vad de andra elever väljer.
    Din "närmsta" kompis (undrar, dock, hur bra kompisar ni egentligen är?) kan ändra sig många ggr innan det blir dags att börja på gymnasiet; kompisens familj kanske flyttar till en annan stad... eller så blir ni jättegoda kompisar igen (i alla fall under en viss period). Man kan inte (bör inte) hänga upp sig på vad andra elever väljer och vad de gör. Du kan inte påverka vad din "kompis" gör, men du kan påverka vad du själv gör.
    Jag tycker du bör söka den utbildning som du vill gå som ditt första alternativ; sedan lägg också till några till alternativ i ditt gymnasieval; alltid bra att "gardera" sig. Du behöver inte berätta för din "kompis" vad du söker för utbildning; du kan säga att det är "hemligt". Din kompis har inte rätt att kräva att du berättar vilken utbildning du söker.
    Du får också gärna tipsa din "kompis" att läsa det här svaret som jag ger dig nu.
    Och om jag var i "dina skor", skulle jag inte bry mig om vad andra söker för utbildningar & om situationen med din "kompis" är som du beskriver, skulle jag starkt ifrågasätta om jag vill vara "kompis" med den personen eller om jag klarar mig bättre utan sådana "kompisar"...

    Bästa hälsningar

    SYV