Hej! Jag har ett problem. Började på Naturvetenskapliga linjen i höstas och det går verkligen så dåligt med matten. Inte ett enda prov har gått bra trots att jag pluggat stenhårt och verkligen förstått matteboken. När jag pluggar i skolan/hemma i matteboken förstår jag det mesta men så fort jag kommer till proven så känns det som att alla mina kunskaper är helt fel. Proven är verkligen jättesvåra och det är inte bara jag som tycker det. Jag har dessutom jämfört prov med min kompis som går samma linje, kurs och årskurs fast på en annan skola och hennes prov år mycket lättare. Deras C-poängsfråga har vi inte ens på E-nivå. Hade det inte varit för klassen och de andra kurserna hade jag bytt för länge länge sen. Hur ska jag göra? Jag vill inte byta men mår jättedåligt över matten och hur dåligt det går. Vet inte ens om jag kommer klara Matte 1C så hur ska det gå med resten? Och ska jag säga något till läraren?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32082 frågor besvarade.
Mina matteprov är jättesvåra hur ska jag göra?
1 Svar
Hej Johanna,
Du kan börja med att kika på kursens innehåll på www.matteboken.se - se om ni gör svårare uppgifter än det som ingår i Matematik 1 på Matteboken.se...
Men i vilket fall - du kan definitivt prata med läraren eller be dina vårdnadshavare prata med läraren... I slutet av kursen borde ni göra NP, nationella provet, som är lika svårt för alla elever på alla skolor. Om det skulle vara så att ni har svårare delproven nu, under kursens gång, så är det nog Bra förberedelse, så att det inte blir för vårt sen på NP.
SYV sätter inte betygen och är inte expert på matten.
På Naturvet.programmet läser man det tuffaste matte-spåret som finns på gymnasiet, c-spår (som också läses på teknikprogrammet) och dessutom läser man matte i snabb takt. Sedan är också matte 2c och 3c obligatoriska kurser på NA och på inriktningen Naturvetenskap även matte 4 är en obligatorisk kurs.
Jag tror inte läraren kommer sänka nivån mycket, men kanske lite grand, om det skulle vara så att ni läser på lite högre nivå än vad som ingår i matte 1c, men det blir i så fall lättare när ni läser matte 2c sen...
*****
Även om en gymnasieelev får F i en kurs får hen läsa vidare till nästa (svårare) kurs i samma ämne; så du kommer i vilket fall få fortsätta läsa vidare, om du så önskar. Men du skriver om att du pluggar jättemycket inom matte vilket tar mycket tid och energi från annat, gissar jag på. Studier i andra ämnen är också viktiga och du måste också ha tid för återhämtning, för att umgås med kompisar, sova tillräckligt mycket och allmänt må bra... så kanske Naturvet. eller Teknikprogrammet är fel utbildning för dig? Jag vet inte det.. men det kan vara så.
Om du väljer att prata med läraren, säg att du gör ditt bästa och att du vill lyckas med matten och med skolan i övrigt; hör vad hen har att säga... Om ni är många elever som jämförde uppgifter ni löser med de uppgifter som eleverna på samma utbildning gör på andra skolor, så kanske det verkligen är så att er lärare lägger undervisning på för hög nivå - i så fall skulle andra mattelärare kunna "upptäcka" det. På skolan är det Rektorn som är ytterst ansvarig. Det går i och för sig också göra anmälan till Skolinspektionen - om det skulle vara så att rektorn ej lyssnar på eleverna och deras vårdnadshavare och vägrar undersöka om undervisningen ligger på för hög nivå...
Mina förslag blir således följande:
- börja med att kika på innehåll i kursen Matte 1 på www.matteboken.se;
- om du då tycker att ni gör för svåra uppgifter be om ett möte med läraren och kanske bra om minst en av dina vårdnadshavare deltar också och kanske även din klasslärare/mentor; efter det möte kan du, dina vårdnadshavare och din klasslärare/mentor bestämma vad ni ska göra - om det gagnar dig mest att söka till ett annat program eller att klaga hos rektorn och sedan kanske gå ännu högre upp....
- du kan också välja att ta det lugnt "(gå with the flow") - alltså läsa lagom-mycket och se vart det bär... försök i så fall få så många godkända betyg som möjligt i de ämnena som det inte är för svårt för dig att läsa... och så kan du komplettera efter gymnasiet och få examensbevis från komvux.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
Du får gärna höra av dig och berätta hur det går!
Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!
Vänligen
Julia
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga