ALi

    Hej Jag har gått klart gymnasiet och just nu går jag på ekonomprogrammet Mälardalens högskola. Jag som person är noggrann och har ganska lätt att lära mig nya saker men nu under den här två månader jag har varit i högskolan märker jag dock att det är mycket gruppuppgifter ( + några individuella ). Jag tycker helst jobba ensamt med uppgifter men det är bara acceptera läge. Jag är dock lite oroligt över att jag kanske inte klara några uppgifter och därmed inte klarar kursen. Dessa är mina frågor: 1) Vi säger jag försätter på programmet men inte klarar några gruppuppgifter. Vad händer de med kursen ? Måste jag läsa om allt ? eller Kan jag gå vidare till år 2 och kanske skriva de uppgifterna jag missade medan jag går i 2an ? 2) Jag hoppar av utbildning och ta en sabbatsår för att vila. Måste jag ta om allt i kursen även de momenten jag hade klara ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali!
    Meningen med gruppuppgifterna är bland annat att träna samarbeta i team, vilket ofta krävs på de flesta arbetsplatserna. Utbildningen är ju tänkt att förbereda inför yrkeslivet.

    Du ställer 2 konkreta frågor. Jag ska försöka svara på dem här nedan:
    1) Du frågar vad händer med kursen om du inte klarar gruppuppgifterna. Det är upp till läraren som sätter betyg på kursen.
    Du frågar om du kan läsa vidare om du får icke-godkänt (U = underkänt) i en kurs under första året på programmet. Det är inget som man kan svara på - på raka arm. Det beror på: om kurserna i år2 bygger på den kursen som du får U-betyg i, kommer du bli spärrad, ej kunna fortsätta. Men om kurserna i år2 inte direkt bygger på den kursen som du fick U i, då borde du kunna fortsätta. Sedan är det troligtvis så att du inte ska kunna ta ut examen från programmet. Om huruvida du kan läsa om samma kurs flera gånger - kan också bero på... Det vanliga är att man får göra 2 omtentor (men kan också bero på vad ledningen för institutionen har bestämt), alltså göra slutprovet på kursen. Om man inte klarar av båda omtentorna, då brukar man "avrådas" från utbildningen eller spärras inför fortsättningen. Skillnaden är att när man "avråder" då pratar man med den studerande om att det kan är bäst att hen slutar på utbildningen, men det är ändå upp till den studerande att bestämma. Men om man bli "spärrad" då kan man inte fortsätta.

    2) Du frågar om "avhopp" och "sabbatsår". Det verkar som att du tror att det är samma sak, men det är det inte. Om du hoppar av, då har du ingen utbildningsplats längre. Du för söka till samma eller till en annan utbildning på vanligt sätt, som du gjorde förut (konkurrera om plats).
    ang."ta sabbatsår" så måste du ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. För att det ska bli beviljat måste man ha en giltig anledning, t.ex läkarintyg som sjukskriver eller utlåtande från en psykolog att hen rekommenderar ta paus i utbildningen, men att man har Intyg berättigar inte per automatik till att få ett studieuppehåll med platsgaranti. De ansvariga på lärosätet fattar beslut. De giltiga orsaker som brukar nästan alltid accepteras är att man ska bli föräldraledig eller göra militärtjänst.

    Jag vill råda dig söka upp kuratorn på ditt lärosäte. Berätta för kuratorn hur din situation ser ut och be om råd. Jag vet inte om du kan anstränga dig mer och lära dig delta i grupparbete på ett sådant sätt att du kan uppnå godkända betyg i kurserna där grupparbeten ingår. Att du jobbar bäst ensam förstår jag utifrån din fråga, och här tänker jag så här: jobba ensam kan du redan, men grupparbeta behöver du lära dig "tycka om" eller i alla fall kunna stå ut med - jag tycker du bör se det som en utmaning och göra ditt bästa i att lära dig.

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!