Michael
    Hej!

    Jag har blivit antagen till Nationalekonomi och Statsvetenskap (Kandidatprogram) men undrar i fall jag läser det, har jag möjligheten att i framtiden jobba som 1)revisor *antingen inom företag eller på andra ställen*, 2)inom banken (bankman) eller liknande? Därför att enligt de kurserna som står på planeringen/utbildningen på Universitetet så står det mestadels om Statsvetenskap än ekonomi. Därför undrar exakt i fall jag kan jobba på de platserna jag nämnade innan och i fall inte, vilka platser kan jag då joppa på då jag läser Nationalekonomi och Statsvetenskap?

    Utöver detta undrar jag om jag måste läsa Företagsekonomi istället för Nationalekonomi och Statsvetenskap för att kunna jobba inom 1)Företag, 2)Bank(bankman) och liknande, vilket skulle innebära att jag struntar denna terminen och väntar tills höstterminen. Eller går det lika bra med endast Nationalekonomi och Statsvetenskap. Tack!

    Mvh.
    Mikail

    PS. Jag har skrivit till studievägledaren på Stockholm Universitetet, men svaret jag fick förklarade inget.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    det är rätt svårt, kanske omöjligt, att svara på din fråga. Jag ska förklara varför. Kika på Reglerade yrken>> - det är inom dem som strikta krav finns vem som får jobba.
    Inom det område som du är intresserad av - Ekonomi, företagsekonomi, nationalekonom och statsvetenskap - är yrken i Sverige, som regel, ej reglerade (med ett undantag- Revisor***, detta yrket är reglerat enligt särskilda regler).

    ****Se gärna yrkespresentationer Revisor>> och Skatterevisor>>

    >> Läs mer om reglering för revisorer på Revisorsnämndens webbplats

    _______
    Att yrket inte är reglerat innebär att varje arbetsgivare får själv göra bedömning vem hen anställer. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika och även om de har "målbilden" i åtanke (att de vill anställa en ung människa med Lång erfarenhet och jättehög utbildning inom flera olika områden och som dessutom kan många olika språk och är aldrig sjuk eller missar jobbet av annan anledning och dessutom inte har ngt. emot att jobba övertid vid behov, helst utan någon övertidsersättning) - så anställer de någon som inte riktigt uppfyller alla de kraven, eftersom de inte får tag på en sådan person som vill jobba på just deras arbetsplats.

    Liselotte

    Kika gärna på yrken inom ekonomi>>> och i varje enskild presentation brukar det finnas avsnitt UTBILDNING där det förklaras vilken utbildning som krävs eller rekommenderas. Förändringar över tid i kraven sker och nya regler kan också tillkomma "uppifrån". :) Det är alltså, förutom de Reglerade yrken, inte någon exakt vetenskap och många olika vägar kan leda till samma mål.
    Sedan är det också personliga egenskaper, kontakter, tur och vilka erfarenheter man har - både inom arbetsliver och för övrigt också, och även språkkunskaper - som kan spela stor roll när man söker jobb. Jag har för ett tag sedan sett en platsannons där ekonom söktes där kravet var att man kan turkiska, eftersom företaget hade affärskontakter med turkiet... och då kan det vara så att kortare utbildning och mindre erfarenhet skulle av arbetsgivaren just i detta fallet accepteras om arbetssökande kunnat turkiska. Det är kanske ett lite ovanligt exempel... men vissa "speciella krav" förekommer på arbetsmarknaden ibland.
    Man kan givetvis inte lära sig alla världens språk och skaffa sig hög utbildning inom flera olika områden... då satsar man på det som man TROR leder till av dig önskat resultat, men det finns inga garantier.
    ________
    Det konkreta rådet jag kan ge är att du börjar läsa på den utbildnigen där du kom in och ser sen vart det "bär". Detta för att alla godkända högskolepoäng är bra att ha; ser bra ut i CV:n och kan troligtvis tas in i en kandidatexamen.
    När du är inne i studier, kommer du att förutom lära dig saker inom "rätt bransch" och kunna därför själv bättre komma på vilken vidareinriktning på dina studier du vill ha, kommer även träffa "likasinnade" - kursare och högskolelärare - och kan få tips av dem.
    Det är - på förhand - extramt svårt (typ omöjligt) att i detalj planera på lång tid. Givetvis kan man söka till ett längre program - Civilekonomprogrammen är på 4 år. Vid sidan av programmet kan man också söka kurser på distans eller på kvällstid; vilka kurser som kommer att erbjudas och vilka av dem som du vill läsa och kommer in på, är omöjligt att svara om på förhand.
    Utbildningsutbud förändras och det är först den 15 mars 2018 som vi kommer att få veta vilka kurser och program planeras att starta HT18. Och den 15 okt 2018 kommer vi att veta vilka högskoleutbildningar som planeras att starta VT19.