Herman
    Hej, måste snart göra omval i mitt gymnasieval och funderar på att byta till industriteknik från natur. Har 300 poäng så ska man gå natur eller industriteknik?
    • Anna : Du behöver inte ändra din ansökan under Omvalsperioden. Det är en Möjlighet, inte ett "tvång". Det går bra att ha samma ansökan, utan ändringar - sedan Valperioden. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej John,

    var poänggränsen /antal betygspoäng/ kommer att "gå" bestäms inte på förhand. Man kan givetvis titta på statistik från föregående år och få en "fingervisning", men varje år konkurrerar eleverna på nytt med sina betyg från Slutbetyget i grundskolan och antagningsgränser ändras.

    Du skriver om att du funderar byta till Industritekniska programmet>> och att du vill byta från "natur" - och med "natur" kan man mena både Naturbruk och naturvetenskapsprogrammet. men pga du taggade din fråga med "natur/natur" gissar jag på att du menar NA, inriktning naturvetenskap>>.

     Se ex. på en gymnasieskola som erbjuder Industritekniska programmet och som jag tror, finns på pendlingsavstånd från dig - >>yrkesgymnasiet-goteborg och som nu på onsdag erbjuder prova vara elev-för en dag:

    Kika gärna också på >>>svensk-gymnasielarling som är en möjlighet att vara deltidsanställd med lön samtidigt som du går på ett yrkesprogram. Det är endast några få gymnasieskolor som erbjuder den möjligheten (än så länge) - det kan bli fler från hösten 2018, men du söker ju nu, till hösten 2017. Just på Industritekniska programmet är det, så vitt vi vet, följande gymnasieskolor som från hösten 2017 erbjuder GLA, gymnasial lärlingsanställning:
    Akademi Båstad Gymnasium
    Sturegymnasiet
    Helsingborgs Lärlingsgymnasium
    Kunskapskällan
    Ådalsskolan
    Elof Lindälvs Gymnasium >>
    Osbecksgymnasiet
    Malmö Lärlingcenter
    Anderstorpsgymnasiet
    Uddevalla Gymnasieskola >>
    Kungsmadskolan
    Dragonskolan
    Nolaskolan/Örnsköldsviks Gymnasium