Nej, det kan man - som regel - inte göra.
    Det är så att Naturkunskap 2 innehåller DELAR AV kurserna Fysik1, kemi1 och biologi1.
    Nk2 är mycket mindre omfattande än kurserna i de 3 ämnen, tillsammans.
    Nk2 har lika stor omfattning som Kemi1;
    Nk2 har lika stor omfattning (alltså 200 timmar totalt, av de 100 undervisningstimmar) som Biologi 1.
    Och fysik 1a är 50% större än Nk2.
    Man kan ju inte lära sig lika mycket på 100 undervisningstimmar som på 350 undervisningstimmar.
    Kurserna kemi1, biologi1 och fysik 1a går tillsammans på 350 undervisningstimmar och NK2 - på 100 undervisningstimmar.
    *******
    Det är så här:
    om man sedan innan redan har godkända betyg i fysik1a, biologi 1 och kemi 1 då behöver man i så fall Inte läsa Nk2 om det är NK2 som krävs för behörighet - ex. till sjuksköterskeprogrammet, därför att man redan kan Mer inom natur.vet ämnena än kursen Nk2 ger,
    men om du behöver få godkända betyg i Kemi2 och biologi 2 - då måste du först ha kunskaper som motsvarar hela kurser Kemi 1 och Biologi 1 och de kunskaperna ger inte kursen Nk2.

    Vänligen
    ANNA