Andreas
    Hej!

    Jag har precis börjat på Naturvetenskapliga programmet på Thoren Business School, jag valde natur för jag för att jag inte visste vad jag vill jobba inom i framtiden. Därför tänkte jag att om jag läser det bredaste programmet och får meritpoäng så kan jag kan studera vidare med det jag blir intresserad av.

    Jag är inte intresserad av att jobba inom naturvetenskap dock.

    Jag har nyligen blivit väldigt intresserad av politik, och skulle gärna vilja bli politiker. Därför undrar jag nu om det är bättre att välja NaNa, för att få meriten, (och konkurrera alla andra när jag söker till exempelvis Juristprogrammet) eller NaSa. På vår skola ingår retorik, entreprenörskap, och (entreprenerskap och företagande) i Samhällsinriktningen. Vi startar UF-företag på Sa-inriktningen, vilket är ganska unikt för vår skola.

    Jag har stor motivation för skolan, så att läsa mer än nödvändigt är inget problem (bara jag får ut något av det, exempelvis meritpoäng).

    Jag undrar alltså om det är mer värt att få meriten från Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2, eller att välja samhällsinriktning om jag vill plugga vidare inom juridik.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Kemi, fysik och biologi ger inte meritpoäng för dig som läser mot examensbevis. Det är moderna språk, eng 7 och högre kurser inom matte som ger meritpoäng.

    Söker man till juristprogrammet där matte ej krävs för särskild behörighet, får man en halvmeritpoäng för vardera matte 2 och 3. Engelska 7 ger en meritpoäng och ännu en halv meritpoäng kan man få för antingen moderna språk 3 eller matte 4.

    Som du beskriver dina planer, låter det som att Sam inrikt passar bättre.

    Länktips - info om meritpoäng på gymnasieguiden.

    Studie- och yrkesvägledare