Emilia
    Hej!
    Det är så att jag har bestämt mig för att välja NA, eftersom att jag ville bli läkare i framtiden.
    Men jag undrar om naturvetenskapslinjen verkligen är så svårt som det sägs?
    Vad krävs det för betyg för att komma in i läkarutbildningen?
    Jag har funderat på att söka till Klara Norra Gymnasium i Stockholm och undrar om ni vet lite mer detaljerat om gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    kika in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/klara-norra-gymnasium-stockholm där kan du även se en liten presentationsfilm om skolan, info- om Öppet hus, vilka andra program skolan erbjuder och en direkt länk till skolans Facebook sida.
    Vårt råd är att du går på Öppet hus och att du söker till flera skolor - t.ex. i första hand till Klara Norra,
    i andra hand till någon annan skola och även har tredje och fjärde hands val.
    Det är lite "farligt" att söka till bara en skola. Om du inte blir Antagen där, står du utan gymnasieplats.

    Angående din fråga om NA är verkligen så svårt som folk säger, så är svar att det beror på vad du, som person och som elev tycker och vad just du är duktig på samt på hur mycket du är beredd att satsa.
    Allt är relativt och för vissa elever skulle Industritekniska programmet vara det svåraste - om man har "tummen mitt i handen". För den som är tondöv skulle inriktning Musik på Estetiska programmet vara det absolut svåraste. Det handlar, alltså, om att vi är olika duktiga på olika saker.

    För att kunna utbilda sig till Läkare, måste man klara av mycket Matte, Fysik, Kemi och Biologi. Vissa människor har lättare för de ämnena, andra har svårare. Om man har svårare, kan man kompensera genom att prioritera just de ämnena - kanske blir umgänge med vännerna lidande då man väljer att plugga varje kväll och varje helg. Men då är det ditt val. Du måste bestämma vad är viktigast för dig och lägga den tiden och de ansträngningar som krävs.

    Angående betyg som krävs för att komma in på Läkarutbildningen, så är det allra högsta betyg som krävs oftast i alla fall. Exempel: de som påbörjade läkarutbildningen på Karolinska institutet i år hade 22,5 i Meritvärde, vilket betyder alla A betyg i alla ämnen samt maximalt antal Meritpoäng. De som kom in på resultat av Högskoleprovet, hade 1,85 /2,0 är det högsta man kan få/.
    Motsvarande siffror för Göteborgs Universitet är 22,1 (ett B-betyg och alla andra A-betyg samt max antal Meritpoäng) och 1,80 på Högskoleprovet.
    Det är, alltså, stenhård konkurrens för att komma in på Läkarutbildningen.

    Bästa hälsningar & återkom om du undrar något mer!
    Anna SYV