1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.

    Förslag på övningar till gruppvägledning:

    Övning 1: Goda egenskaper
    Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.

    En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv. 

    Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.

    Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).

     

    Övning 2: Positiv energi
    Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och  under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi. 

    Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs  i början av gruppvägledningstillfälle. 

    Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.

    En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med. 

     

    Övning 3: Drömyrket
    Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:

    - vägledaren kan hitta information om deltagarnas drömyrken och ge dem information; 
    - deltagare kan hjälpa varandra med att hitta information - man kan t.ex. "lotta ut" i gruppen vem som får vilket yrke att leta info om;
    - man kan leta information tillsammans och vägledaren förklarar vilka tillvägagångssätt som finns att leta relevant information på, vilka hemsidor man kan "lita på" vad det gäller info om yrken och om arbetsmarknaden, på så sätt lär man ut även källkritiskt förhållningssätt.
     
     
    Övning 4: En enda fråga
    Vägledaren ställer en enda fråga, t.ex. frågan: Hur tror du att andra människor tycker om dig?
    Varianter på genomförande:
    1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
    2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
     

    Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).

    En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.

    Övning 6: Manusförfattare
    Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester. 

    När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.


    Övning 7: Trollstaven
    Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst. 

    Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke? 

    Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
    Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är? 

    Övning 9: Tipspromenad
    Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp). 

    Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle. 

    Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt. 

     

    Övning 10: JaG i korta drag
    Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
    1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;

    2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);

    3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.

    Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).

    Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).



    Övning 11: En fråga som beror mest
    Uppgift till deltagare: att hitta en fråga  på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.

    En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?


    Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".

    Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.

    Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete: 
    varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och". 
    Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.

     

    Övning 12: Lärare för en kvart
    Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
    En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.

    Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
    var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.

    Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större. 



    Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
    Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *. 

    Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.

     

    Övning 14: "Viktigaste prylen"
    En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
    Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
    GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
    Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
    1. Vilket förslag är det mest kreativa?
    2. Vilket förslag är det mest realistiska?
    3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
    Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.

    Övning 15: "Fördomar om yrken"
    DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
    DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
    /Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /

    *** *** ***

    Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners  kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.

    Frågor och svar taggade med 'matematik 1b' (19 st.)

    • Lolloo

      Fråga Angående IB?

      Hej, jag går första året i natur och ska göra antagningsprov för att byta till IB imorgon är nervös gällande matte delen vet någon om matten är om både matte 1c och 2c?

      Milla : : Hej,antagningsproverna till IB-utbildningar är inte utformade enligt "standard" utan sätts ihop av varje skola, därför finns det nog inga generella svar att ge. Om man tänker logiskt, så borde inte... Läs hela svaret
    • Elvina

      Kan man göra prövning?

      Hej. När jag gick ut i nian på speciella skola. Med bra betyg och är inte ens behörig till gymnasium som jag vill gå på. Så jag pluggar matte 1b och har goda kunskaper i det. Jag undrar om jag kan göra prövning i det. Istället för att...

      Milla : : Hej,eleven måste vara behörig till det programmet på gymnasiet som hen vill bli antagen till. Om eleven inte är behörig kan inte hen antas, även om ledig plats finns. Om vad som krävs för... Läs hela svaret
    • Ebrar

      Vad är t ex 1a 1b osv?

      Hej, Mitt gymnasiums diplom har översättas av UHR och de säger att jag fick t.ex matematik 1b, historia 1b. Men jag förstår inte vad 1b eller 2a är. Jag kunde inte hitta tydliga förklaringar. Kan ni snälla förklara mig Sveriges lektioners...

      Anna: : Hej Ebrar!jag är rädd att det inte finns någon enkel och samtidigt helomfattande förklaring som skulle ge svar på din fråga men jag ska nu, så gott jag kan, förklara om kurserna Historia 1b... Läs hela svaret
    • H

      Måste jag ha godkänt i matte 2?

      Hej, jag försöker få en komvux examen för att kunna söka UJIK och förhoppningsvis bli antagen till juristprogrammet. Jag har 2250 godkända poäng men matte 2b inkluderas inte där. Är matte 2 obligatoriskt för att få en examen eller...

      Anna: : Hej!du måste uppfylla kraven för examensbevis från komvux. Beroende på vilka övriga kurser som planeras ingå i ditt examensbevis och även vilket Tema ditt gymnasiearbete har, så kan... Läs hela svaret
    • Karre

      Kan jag läsa samma kurs samtidigt på komvux?

      Hej! Jag läser just nu Ma1b på komvux och blir klar i början av januari. Min fråga är om det är möjligt att ansöka till ma1b igen även om jag håller på att göra kursen nu? Sista ansökningen är den 27 november och kursen...

      Julia: : Hej,det finns inga regler som förbjuder göra ansökan till komvux. Du får göra ansökan, men det är mycket möjligt att du får avslag på din ansökan,... Läs hela svaret
    • Rebecca

      Kan man läsa upp matematik 1b på gymnasiet?

      Hej! Kan man läsa matematik 1b igen i 3:an på gymnasiet om man vill höja sitt betyg eller kan man göra en form av prövning? Eller måste man isåfall få underkänt i matematik 1b eller läsa upp på komvux sen? Jag vill hellre göra ett form av kursprov än att läsa hela kursen igen nämligen. Jag...

      Julia: : Hejsan, du fick rätt svar i en kommentar från Josefine.
    • E

      Kan man ersätta matematik 1b om man har läst 1c i åk 9?

      Hej! Jag ska börja på estetiska programmet i höst och där läser man matematik 1b. Jag har dock läst matematik 1C i åk 9 och kommer troligtvis få ungefär E i kursen. Hur fungerar det då? Vilket av betygen kommer räknas till meriten när jag läst 1b och 1C? Eller kan jag ersätta 1b med 2B...

      Anna: : Hej,i examensbeviset från gymnasiet måste en av kurserna: Matematik 1a, eller 1b eller 1c finnas med - med Godkänt betyg, alltså E eller högre. I annat fall uppfyller man... Läs hela svaret
    • Anonym

      Hur många prövningar får man göra Komvux?

      Hej, jag har en fråga angående prövningar inom Komvux. Jag har nämligen F i matte 1b och ska söka till en prövning. Jag har dock hört man kan endast göra EN prövning och jag blir orolig med tanke på att matte är mitt svåraste...

      Anna: : Hej,varför vill du inte söka läsa matematik på komvux? Du kan läsa matematik 1a eller göra prövning i matematik 1a, som är en lite lättare kurs än matematik 1b. Det... Läs hela svaret
    • Elin

      Byta gymnasieprogram?

      Hej, jag går just nu i ettan på teknikprogrammet. Matten har hittills inte alls gått som jag trott och därför tror jag att det finns en chans att jag måste byta. Risken blir dock att jag måste byta till åk 2 och då är min fråga:...

      Anna: : Hej Elin, det är inte, tyvärr, alls självklart att komma in i år2 på ngn gymnasieskola, även om du skulle haft alla godkända betyg från år1 från Samma gymnasieprogram...Finns det... Läs hela svaret
    • Isak

      Ska jag läsa matte 1c eller 2b?

      Hej! Jag ska plugga upp mina matte-betyg på komvux men undrar vilken kurs jag ska börja med. Jag vill kunna plugga tekniska utbildningar på högskola/universitet. Just nu har jag bara kursen matte 1b klar. För att plugga matte 2c krävs ju tydligen matte 1c. Ska jag då börja med matte...

      Milla : : Hej;tekniska utbildningar på högskolenivå kräver godkänt betyg i Matematik4.För särskild behörighet behöver du just matte4-betyget och vilka betyg, förutom matte 1, du har... Läs hela svaret
    • Ana

      Meritpoäng 3,5 vad händer?

      Hej!

      Jag har ett gymnasieexamen och har grundläggande behörighet för det programmet jag vill läsa. Det jag undrar om är meriten, det är så att jag har läst matematik 2a på komvux fast nu visar det sig att jag inte behöver kursen till...

      Anna: : Hej Ana,jag börjar med den enklare frågan - Matte 1.I ditt examensbevis kommer inget att ändras. Dokumentet EXAMENSBEVIS kommer se ut precis som det gör nu för all framtid. Men om du får högre... Läs hela svaret
    • T

      Svårigheter med matematik 1b?

      Hej SYV! Jag har har under en lång period haft svårt med matematiken, men ändå klarat det hyfsat bra under grundskolan. Jag har hela tiden legat på en E-nivå när det kommer till matten, men det är något jag är nöjd över...

      Julia: : Hej T,jag undrar om du möjligtvis, kanske, har någon form av dyskalkyli - speciella svårigheter med att hantera siffror; detta kan en specialpedagog utreda. Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, behöver... Läs hela svaret
    • Ali

      Vilken bok är det som krävs för utbildningen?

      Hej! jag ska läsa matematik 1b på komvux men vet inte vilken bok jag ska använda.. kan ni vara snäll och säga vilken bok som behövs så jag kan börja träna lite innan kursens start? Mvh Ali

      Daniel: : Hej Ali, innehåll i gymnasiala kurser Matematik 1a, 1b och 1c kan du se på www.matteboken.se/lektioner/matte-1. Du kan lösa uppgifter direkt från hemsidan. Att ha en "gammaldags bok"... Läs hela svaret
    • Gäst

      Undrar kan eleven då ta med sig matematik 1a ?

      Hej! En snabb fråga, om en elev byter från ett yrkesprogram till ett högskoleförberedande, kan eleven då ta med sig matematik 1a eller måste eleven läsa matematik 1b eller 1c? Vet du vad som gäller? Hoppas på ett snabbt svar :) Mvh ;)

      Milla : : hejsan, på nivå 1 får man fritt byta kurser mot varandra vid programbyte och för det krävs inte rektors beslut. Det är alltså OK att ta in Matematik 1a i examensbevis... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga