1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.

    Förslag på övningar till gruppvägledning:

    Övning 1: Goda egenskaper
    Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.

    En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv. 

    Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.

    Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).

     

    Övning 2: Positiv energi
    Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och  under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi. 

    Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs  i början av gruppvägledningstillfälle. 

    Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.

    En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med. 

     

    Övning 3: Drömyrket
    Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:

    - vägledaren kan hitta information om deltagarnas drömyrken och ge dem information; 
    - deltagare kan hjälpa varandra med att hitta information - man kan t.ex. "lotta ut" i gruppen vem som får vilket yrke att leta info om;
    - man kan leta information tillsammans och vägledaren förklarar vilka tillvägagångssätt som finns att leta relevant information på, vilka hemsidor man kan "lita på" vad det gäller info om yrken och om arbetsmarknaden, på så sätt lär man ut även källkritiskt förhållningssätt.
     
     
    Övning 4: En enda fråga
    Vägledaren ställer en enda fråga, t.ex. frågan: Hur tror du att andra människor tycker om dig?
    Varianter på genomförande:
    1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
    2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
     

    Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).

    En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.

    Övning 6: Manusförfattare
    Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester. 

    När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.


    Övning 7: Trollstaven
    Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst. 

    Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke? 

    Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
    Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är? 

    Övning 9: Tipspromenad
    Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp). 

    Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle. 

    Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt. 

     

    Övning 10: JaG i korta drag
    Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
    1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;

    2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);

    3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.

    Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).

    Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).



    Övning 11: En fråga som beror mest
    Uppgift till deltagare: att hitta en fråga  på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.

    En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?


    Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".

    Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.

    Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete: 
    varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och". 
    Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.

     

    Övning 12: Lärare för en kvart
    Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
    En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.

    Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
    var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.

    Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större. 



    Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
    Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *. 

    Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.

     

    Övning 14: "Viktigaste prylen"
    En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
    Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
    GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
    Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
    1. Vilket förslag är det mest kreativa?
    2. Vilket förslag är det mest realistiska?
    3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
    Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.

    Övning 15: "Fördomar om yrken"
    DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
    DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
    /Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /

    *** *** ***

    Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners  kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.

    Frågor och svar taggade med 'byta' (43 st.)

    • beccaliya2007

      akut: ska jag byta till sva?

      Hej! Imorgon måste jag ge besked till lin rektor ang detta. Jag går ettan i gymnasiet och har hela mitt liv läst SVE, jag är född här men jag tänkte byta till sva då det är enklare för mig och jag kan nå högre betyg och då merit. Svenska är inte riktigt min grej. Jag undrar vad konsekvenserna...

      Milla : : Hej,ämnena svenska och svenska som andraspråk är helt jämställda vad gäller behörighet till vidarestudier. Det gör ingen som helst skillnad för din möjlighet att komma in på... Läs hela svaret
    • Elaf

      natur till teknik??

      Hej, jag går på natur nu och det är knappt en månad kvar tills första läsår tar slut; jag har känt under denna året att natur är inte min sak, det började jag känna i slutet och när jag verkligen visste att arkitekt är...

      Milla : : Hej,jag råder dig lägga in en ansökan till år1 på TE via gymnasieantagningen. Förhoppningsvis är det inte för sent ännu... i flera län kan man t o m 15 maj göra gymnasieansökan... Läs hela svaret
    • David

      Kan man byta linje från Ekonomi till Juridik, samt skola, sent?

      Jag läser mitt första år av Ekonomi-Ekonomi på Globala Gymnasiet, och i juni slutar min första gymnasietermin. Min grundskolemerit är 272,5. Jag funderar på att byta skola, samt till Ekonomi-Juridik. Under augusti sä läste jag Ekonomi-Juridik,...

      Milla : : Hej David,jag vill ge dig råd att lägga in ansökan via gymnasieantagningen, upprepa, alltså sökprocessen när du sökte till år1 under förra... Läs hela svaret
    • Rose

      Varför får jag inte byta fråb sve till sva?

      Jag går åk 3 på gymnasiet och jag har funderat om att byta till sva sedan åk 1 men tog aldrig tag i saken. Jag har läst lite på olika hemsidor och skolverket och det står att personer som inte har svenska som modersmål har rätten till att...

      Daniel: : Hej Fattamah,svar på din fråga kan bero på vilket gymnasieprogram du läser.Svenska som andraspråk i gymnasieskolan regleras i 4 kap 11 §... Läs hela svaret
    • Nicole

      Hur byta utbildning universitetet?

      Hej! Jag läser för tillfället ett program på universitetet. Jag har dock insett att jag mycket hellre vill läsa en annan utbildning och i.o.m att ansökan till vårterminen öppnar imorgon undrar jag om jag kan skicka in en ansökan inför vårterminen även om jag vill läsa klart de kurser som ingår...

      Anna: : Hej Nicole,att samråda med en studievägledare både på ditt nuvarande program och på den utbildningen som du vill söka till är en jättebra idé.Svaren vi tidigare fått... Läs hela svaret
    • Alva

      Vad händer om ens föräldrar inte godkänner byte?

      Hej! Jag går 2ndra året vo, lärling och vill byta till skolförlagd vo. Eftersom jag är 17 år, så måste mina föräldrar godkänna bytet. Vad händer om dom inte gör det? Kan jag ändå byta?

      Anna: : Hejsan!jag tycker du bör gå prata med skolkuratorn. Hen har sekretess och kommer inte berätta vidare du berättar i kuratorsrummet. Ni kan diskutera varför du vill byta, om det... Läs hela svaret
    • Linn

      Kan man byta linje i ettan utan att gå om ett år?

      Hej! Jag började i höstas teknik linjen årskurs 1 på gymnasiet. Jag känner nu att jag inte är så intresserad av ämnet teknik. Om jag hade haft chansen hade jag jättegärna bytt till antingen natur med inrikting naturvetenskap eller naturvetenskap inriktning samhälle. Jag bor även i Stockholm,...

      Liselotte: : Hej Li,jag tror inte du ska få byta nu, utan kanske (om du har tur) under sommaren, inför årskurs 2, men jag kan inte lova att så blir fallet. Saken är den att på NA... Läs hela svaret
    • Evita

      Hoppa av högre utbildning för att läsa på gymnasie nivå?

      Jag har läst två år på förskollärarprogrammet men hoppade av programmet då jag tyckte att det var för svårt och vill läsa till barnskötare istället...kan jag komma in på en barnskötare linje även fast jag har högre utbildning som inte är färdig

      Milla : : Hej! du får gärna söka till komvux och till folkhögskolorna, där det kan finnas relevanta utbildningar för dig som vill jobba inom förskola. Dock är det... Läs hela svaret
    • Estelle

      Kan jag byta till estet musik utan att kunna musik?

      Hej, Jag började i gymnasiet för några veckor sedan. I en annan stad, och allting känns helt okej men jag vill på något sätt få ut mycket mer av gymnasietiden då jag känner att jag inte får det här. Alla mina andra vänner...

      Anna: : Hej, lära sig spela instrument eller sjunga eller komponera musik kan man även på andra sätt än genom att gå ES/musik på gymnasiet. T.ex kan man gå på... Läs hela svaret
    • Linnea

      Hur länge kan man byta?

      Hej! Hur lång tid har man möjlighet att byta gymnasieskola men samma program? Kan inte bestämma mig om jag trivs eller inte så vill ge det lite längre tid men vill ändå ha möjligheten att byta utan att behöva gå om. Tack på...

      Julia: : Hej Linnea; som Anna redan har svarat så finns det inte några generella regler men i praktiken så byter man under första månaden och sedan efter årskurs 1, innan årskurs 2; detta allt som... Läs hela svaret
    • Linnea

      Osäker på mitt gymnasium?

      Hej! Jag började gymnasiet den 15/8 alltså för snart två veckor sedan. Jag är väldigt osäker på mitt skolval. Jag valde den skola som kändes bäst just då men nu känner jag att jag har förändrats lite och sedan är inte min klass jättebra. Alla är snälla och så men många kände varandra sedan...

      Anna: : Hej Linnea,tråkigt att du gråter pga du tycker du valde fel skola.Min fråga till dig är: är du säker att du kan byta? Alltså, finns det ledig plats på den andra skolan?Det kanske du... Läs hela svaret
    • Arvid

      Byta från folkhögskola till distans?

      Hej! Jag har gått en halv termin på folkhögskola, pga olika skäl måste jag nu byta till distans. Jag har en halv termin kvar, går det att byta till distans den sista terminen jag har kvar? Eller måste jag börja om från början när...

      Milla : : Hej Arvid,erbjuder din folkhögskola läsa på distans? Eller tänkte du söka till en annan folkhögskola eller till en helt annan utbildning i en annan skolform?Du får gärna... Läs hela svaret
    • Hasse

      Kan man byta inriktning på teknikprogrammet i slutet av åk2?

      Går just nu andra året med inrikning design och produktutveckling, och undrar om det är möjligt att byta inriktning till teknikvetenskap till hösten i 3:an? Den enda kursen som har skilt sig än så länge är att jag har läst Design 1 och teknikvetenskap har läst Teknik 2

      Julia: : Hej Hasse,har du pratat med SYV på din skola om att få byta inriktning?Så här är det - se Programplan för Teknikprogrammet; ALLA kurser inom EN av intirkningar... Läs hela svaret
    • Student

      Går det att byta ämneslärarprogram?

      Hej! Jag funderar starkt på att läsa ämneslärarprogrammet på SU. Min förstahandsinriktning kommer att bli Svenska, Engelska. Chansen finns självklart att jag inte kommer in och jag har ingen aning om hur stor eller liten den chansen är. Jag kommer självklart ha...

      Anna: : Hej Mohamad,om man läser och får betyg i kurserna, behöver man inte läsa om samma kurser. Men, för övrigt, prata gärna med studievägledare på just den institutionen där programmet ges, vänligen ANNA
    • Elev

      Byta till universitet utomlands efter två terminer?

      Hej! Jag går i gymnasiet, tredje året nu. Det är nämligen så att jag är intresserad av ett visst samhällsvetenskapligt kandidatprogram på Lund, och samma program finns på Oxford. Grejen är att programmet i Sverige är inte högt uppskattat just här, den kanske är det utomlands, men ändå så är...

      Anna: : Hej, det är det lärosäte dit du vill byta - som du måste fråga, nämligen Oxford. Vi eller Lunds Universitet kan inte veta om Oxford kan ta in dig - in i en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga