1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.

    Förslag på övningar till gruppvägledning:

    Övning 1: Goda egenskaper
    Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.

    En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv. 

    Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.

    Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).

     

    Övning 2: Positiv energi
    Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och  under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi. 

    Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs  i början av gruppvägledningstillfälle. 

    Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.

    En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med. 

     

    Övning 3: Drömyrket
    Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:

    - vägledaren kan hitta information om deltagarnas drömyrken och ge dem information; 
    - deltagare kan hjälpa varandra med att hitta information - man kan t.ex. "lotta ut" i gruppen vem som får vilket yrke att leta info om;
    - man kan leta information tillsammans och vägledaren förklarar vilka tillvägagångssätt som finns att leta relevant information på, vilka hemsidor man kan "lita på" vad det gäller info om yrken och om arbetsmarknaden, på så sätt lär man ut även källkritiskt förhållningssätt.
     
     
    Övning 4: En enda fråga
    Vägledaren ställer en enda fråga, t.ex. frågan: Hur tror du att andra människor tycker om dig?
    Varianter på genomförande:
    1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
    2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
     

    Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).

    En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.

    Övning 6: Manusförfattare
    Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester. 

    När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.


    Övning 7: Trollstaven
    Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst. 

    Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke? 

    Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
    Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är? 

    Övning 9: Tipspromenad
    Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp). 

    Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle. 

    Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt. 

     

    Övning 10: JaG i korta drag
    Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
    1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;

    2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);

    3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.

    Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).

    Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).



    Övning 11: En fråga som beror mest
    Uppgift till deltagare: att hitta en fråga  på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.

    En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?


    Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".

    Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.

    Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete: 
    varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och". 
    Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.

     

    Övning 12: Lärare för en kvart
    Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
    En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.

    Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
    var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.

    Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större. 



    Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
    Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *. 

    Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.

     

    Övning 14: "Viktigaste prylen"
    En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
    Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
    GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
    Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
    1. Vilket förslag är det mest kreativa?
    2. Vilket förslag är det mest realistiska?
    3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
    Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.

    Övning 15: "Fördomar om yrken"
    DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
    DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
    /Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /

    *** *** ***

    Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners  kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.

    Frågor och svar taggade med 'linje' (30 st.)

    • s2004

      Vilka kurser räknas?

      Hej hej! Jag går i gymnasiet nu i åk 2. Det är så att i åk 1 gick jag en annan linje och till 2an så bytta jag. Det var från en estetisk linje till sam. Nu har jag iallfall gjort 2 prövningar på de kurser som inte fanns med på estetiska. Det jag undrar över är ifall de estetiska kurserna...

      Milla : : Hej,vad jag förstår av din fråga, så går du nu år2 på SA (vet dock inte vilken inriktning på SA som du läser). Jag vet inte heller om det finns rektorns beslut om Individuellt... Läs hela svaret
    • David

      Kan man byta linje från Ekonomi till Juridik, samt skola, sent?

      Jag läser mitt första år av Ekonomi-Ekonomi på Globala Gymnasiet, och i juni slutar min första gymnasietermin. Min grundskolemerit är 272,5. Jag funderar på att byta skola, samt till Ekonomi-Juridik. Under augusti sä läste jag Ekonomi-Juridik,...

      Milla : : Hej David,jag vill ge dig råd att lägga in ansökan via gymnasieantagningen, upprepa, alltså sökprocessen när du sökte till år1 under förra... Läs hela svaret
    • Linn

      Kan man byta linje i ettan utan att gå om ett år?

      Hej! Jag började i höstas teknik linjen årskurs 1 på gymnasiet. Jag känner nu att jag inte är så intresserad av ämnet teknik. Om jag hade haft chansen hade jag jättegärna bytt till antingen natur med inrikting naturvetenskap eller naturvetenskap inriktning samhälle. Jag bor även i Stockholm,...

      Liselotte: : Hej Li,jag tror inte du ska få byta nu, utan kanske (om du har tur) under sommaren, inför årskurs 2, men jag kan inte lova att så blir fallet. Saken är den att på NA... Läs hela svaret
    • Dania

      Hur blir man kriminaltekniker efter gymnasiet?

      Hej! Jag går humanist programmet i år 1 men jag vill gärna bli kriminaltekniker. Jag vet att humanist programmet inte riktigt passar men jag ändrade mig nyligen på vad jag vill jobba med i framtiden. Hur når jag detta mål? Vilka ämnen ska jag...

      Liselotte: : Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/kriminaltekniker Du kan även kika på ett liknande yrke - forensiker Kort svar om utbildningsvägar:... Läs hela svaret
    • Evita

      Hoppa av högre utbildning för att läsa på gymnasie nivå?

      Jag har läst två år på förskollärarprogrammet men hoppade av programmet då jag tyckte att det var för svårt och vill läsa till barnskötare istället...kan jag komma in på en barnskötare linje även fast jag har högre utbildning som inte är färdig

      Milla : : Hej! du får gärna söka till komvux och till folkhögskolorna, där det kan finnas relevanta utbildningar för dig som vill jobba inom förskola. Dock är det... Läs hela svaret
    • Lexie

      Vad finns det för linjer inom ekonomi?

      Hej, Jag ska söka universitet i februari/mars och är fortfarande lite osäker på avd jag ska söka. Är väldigt intresserad av ekonomi och it. Mesta intresset ligger på ekonomi då jag gått ekonomilinjen på gymnasiet och skulle gärna gå en utbildning inom det men har inte hittat något. Det enda...

      Anna: : Hej Tea, lärosätenas (högskolornas/universiteternas) gemensam hemsida är www.studera.nuAnsökan (från mitten på mars - till mitten på april, om man vill börja ht-19)... Läs hela svaret
    • Albin

      Vilken linje för grafik design?

      Jag har undrat vilken linje man ska välja för grafik design. Om någon vet så får ni gärna säga? Jag har hört att det är spelinriktning men grafik design har ju med mycket annat som webbdesign att göra. Tack för eran tid!

      Liselotte: : Hej Albin, om du menar vilket program man ska läsa på Gymnasiet - så finns det inte ngt. speciellt program för att just senare kunna bli en Grafisk Designer >>>. De utbildningar på... Läs hela svaret
    • Susanna

      Gymnasieansökan & gå om ettan?

      Hej! Jag går just nu i ettan (fast jag är 02a) och detta läsår har varit väldigt tufft för mig psykiskt. både för att min klass och mina lärare suger men också för att jag har väldigt svårt för att plugga, komma...

      Julia: : Hej Susanna,jag råder dig Snarast möjligt ta kontakt både med Kurator, SYV och kanske även med Rektor /ännu bättre är om även dina vårdnadshavare blir "inblandade" och hjälper... Läs hela svaret
    • Ayub

      Vilken linje för att bli advokat?

      Jag har funderat på att bli advokat, men jag vet inte vilken linje jag ska ta i gymansiet. Så vilken linje ska jag ta?

      Julia: : Hej Ayub,min rekommendation är att du i första hand tar en närmare titt på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik. Behörig till juristprogrammet på högskolenivå kan man bli även... Läs hela svaret
    • Denis

      Har flera drömjobb men vet inte vilken linje?

      Hej, Jag är intresserad av att bli åklagare och det ha rjag varit länge nu, men har ändå pilot i baktankarna vilket jag har haft i ett år och håller på att forska lite mer om det. Tydligen finns det bara möjligheten stt bli pilot i Arlanda gymnasium, mer vet jag inte. Men det går väll inte stt...

      Daniel: : Hej Denis, Åklagare>>> i Sverige är i grunden >>Jurist; Pilotutbildningar ligger i Sverige på yrkeshögskolenivå och fysik 1a godkänt betyg krävs. Fysik... Läs hela svaret
    • Daniel

      linje med teater och samhälle?

      Hej! Finns det en linje som har både teater och samhälle, alltså att man är behörig till alla samhälle jobb och samtidigt ha teater/film eller skådespeleri i skolan?

      Daniel: : Hej Daniel Det finns några få gymnasieskolorna som erbjuder "Särskilda varianter" som t.ex en sådan utbildning som du frågar efter - är. Psykologigymnasiet >> erbjuder på... Läs hela svaret
    • Juli

      Ska jag välja ekonomi?

      Hej! Jag går i nian nu, och det börjar närma sig med gymnasieval. Jag undrar ifall jag borde välja ekonomi. Min dröm är att starta eget företag och därför vill jag välja ekonomi. På den skolan jag vill gå på finns det till och med möjligheter att starta ur företag vilket jag verkligen vill göra....

      Peter: : hejsan, starta företag kan man även om man på gymnasiet går på ett annat program, än ekonomiprogrammet. dessutom är du ännu mycket ung och kan ändra dig många ggr ang. yrkesval,... Läs hela svaret
    • Student

      Byta linje och skola?

      Hej SYV Jag har länge gått runt och funderat på att byta linje och skola då min skola inte passar mig och håller sig absolut inte upp till mina förväntningar både lärarmässigt och skolmässigt generellt, samma gäller linjen jag går. Jag funderar på att byta tillbaka till Sam sam eller gå...

      Mikael: : Hej! Fråga på alla de skolor dit du vill byta - om ledig plats finns och i så fall kan rektor ta in dig och hjälpa dig ordna med studieplanen, t.ex genom Individuellt anpassat program. Om ingen ledig plats finns... Läs hela svaret
    • Maja

      Vilken linje ska jag välja?

      Hej jag har svårt att bestämma mig för vad jag vill jobba med men nu tror jag att jag har hittat något som jag vill jobba med i framtiden. Jag vill jobba på en kvinnojour eller hjälpa barn/familjer typ socialtjänsten. Men då vet jag inte vilken linje jag ska välja för att få den bästa starten...

      Daniel: : Hej Maja, om du vill jobba som t.ex Kvinnojoursmedarbetare>> - är det bra att utbilda sig till Socionom>>. Som utbildad socionom kan man även arbeta inom socialtjänsten. Angående vad man ska... Läs hela svaret
    • Filip

      Kan jag byta skola och linje?

      Hej Jag är 17 år och yllet 18 till sommaren. Jag går på Procivitas gymnasium i Lund på samhällsprogrammet. jag gick inte samhällsprogrammet först utan i ettan gick jag natur men bytande pga att jag inte tyckte det var intressant. Jag kom hem med ångest och ville verkligen inte gå till skolan...

      Anna: : Hej Filip, gör ansökan tiII åk1 och vi hoppas du kommer in på en utbiIdning där du kommer att trivas. Under resten av detta året råder jag dig fortsätta på din nuvarande... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga