iman
    Jag vill bli en mäklare. Och jag vill bli det i dubai, men är det bättre att studera universitet här i sverige eller i dubai?.
    Jag har hört att det finns typ en svensk mäklar företag i dubai. är det sant?

    Är ekonomi en bred linje?,
    Vad finns det för andra jobb inom ekonomi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Iman,
    om det är för just DIG bättre att studera på Universitetet i Sverige eller i Dubai är det bara du själv som kan svara på. Mitt råd är att du tar reda på så mycket som möjligt om båda alternativen, jämför dem - för att komma fram till vad som passar dig bäst. Vad som du bör ta reda på, tycker jag är bland annat följande:
    - vilket undervisningsspråk är det i Dubai på Mäklarutbildningen? Vill du läsa på det språket?
    - kostnader /terminsavgifter; studieekonomi/?
    - var skall du bo och vad det kommer att kosta?
    - vilken behörighet krävs det för att komma in på en svensk mäklarutbildning och på en likvärdig utbildning i Dubai?
    - hur långa är båda utbildningarna (är de lika långa eller olika långa)?
    - i vilket land vill du helst arbeta efter utbildningen? Det är många gånger fördelaktigt att studera till mäklare i det landet där man vill vara verksam efter utbildningen för att det är många moment som är landspecifika /juridik kring fastighetsköp/försäljning är olika i olika länder; byggnadsmaterial och byggteknik skiljer sig också; seder och bruk spelar också stor roll vid försäljning av fastigheter/.
    Du skriver att du vill jobba i Dubai och då finns det klara fördelar med att studera till mäklare i Dubai men det kanske finns nackdelar också /tänk på de frågor som jag nämnde ovan.../. Ta reda på så mycket det bara går om mäklarutbildningen i Dubai. Du kan säkert själv hitta info- på internet, men jag skickar några länkar i alla fall: https://www.moe.gov.ae/english/pages/default.aspx
    http://www.iau-aiu.net/content/access-and-success
    http://www.uae-embassy.ae/embassies/se (det är de sidor som rekommenderas av www.studera.nu, som är en officiell hemsida för svenska högskolor).

    *** *** ***
    Om gymnasieprogrammet Ekonomi kan du läsa på länken: http://www.gymnasieguiden.se/program/EK. Det programmet har inriktningar - Ekonomi & Juridik.
    Jobb inom ekonomi finns det en lång lista på & här får du några exempel:
    Ekonom
    Inköpare
    Löneadministratör
    Revisor
    Controller
    Lärare i ämnet Ekonomi
    Säljare
    Fastighetsförvaltare
    Inkassohandläggare
    Nationalekonom
    Finansekonom
    Redovisningsekonom
    Värdepappersmäklare
    Marknadsförare
    Organisationskonsult
    Portföljförvaltare.

    Du frågar om Ekonomi är en bred linje och det är en svår fråga att svara på för att det är beroende på vilket annat gymnasieprogram som man jämför med. Du kan titta på programplan som finns på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf - då ser du vilka kurser som läses på EK. Du kan då själv jämföra med andra program och se skillnaden.
    Det är ett antal kurser som är gemensamma för samtliga högskoleförberedande program: Engelska 5 och 6, Matematik 1b, Svenska 1, 2 och 3; Den unika kursen, som inte läses på något annat program är Privatjuridik, 100 p. - som tillhör Programgemensamma ämnen på Ekonomiprogrammet. Annars så kan man inom programfördjupningar, Individuellt val samt ev. Utökade kurser få läsa exakt samma kurser som läses på andra program. Om man jämför kurser som kan ingå i gymnasieexamen för en elev från Ekonomiprogrammet & från Samhällsvetenskapsprogrammet - kan man finna exempel där ca 20% kurser som skiljer dem åt och 80% är exakt samma kurser. Skillnaden mellan EK och SA är mindre än man ofta tror. Titta på programplanen på SA och jämför själv: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf.

    *** *** ***
    Kika gärna in på länken http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=3&Municipality.county=&Education.text= där du kan se utbud av Yrkeshögskoleutbildningar inom "Ekonomi, administration & försäljning". Mäklare är en högskoleutbildning och den känner du redan till. Yrkeshögskoleutbildningar är något mindre kända vilket är jättesynd för att det finns väldigt goda chanser att få jobb direkt efter en YHutbildning, om du bestämmer dig för att söka jobb i Sverige.

    Med vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare