Sarah

    Hej, För att läsa till grundskolelärare f-3 kan man läsa fristående kurser bara och isåfall hur gör man det?. Jag bor i Göteborg och vet om att det finns grundlärarprogrammet f-3 men vill hellre välja fristående kurser och tänkte därför fråga någon av er hur det går till:) Hur går fristående kurser till egentligen. Är det så att man läser en kurs och sedan bara hoppar till en annan? Kommer man hamna i samma klass som fortsätter med den kursen i deras program eller kan man hamna i en annan klass. Är det mindre stressigt med fristående kurser och hur går allting till egentligen. Att söka och allt det där?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    det är ofta krångligt att läsa genom fristående kurser, framförallt för att du kommer behöva söka till varje kurs och vid varje ansökan riskerar att inte komma in på nästa kurs... alltså kanske kommer du in eller inte kommer in på nästa kurs du söker

    Platsgaranti på kurser finns inom programmet, alltså om du kommer in på ett program får du läsa alla kurser inom programmet så länge du klarar av att ha godkända betyg. Vi rekommenderar i första hand söka till ett program. Varför söka till samma kurser som fristående och varje gång riskera att inte komma in på nästa kurs? Och det är dessutom inte alls säkert att alla kurser du behöver för grundskollärare F-3 examen finns som fristående. Jag tror att även VFL, VerksamhetsFörlagdLärande = obligatorisk praktik, ingår inom utbildningen till F-3 lärare och det är inte alls säkert att det går att få göra VFL utanför programmet.
    Vad skulle anledning vara att vilja läsa kurser som ingår i F-3-lärarutbidlningen som fristående i stället för att läsa de inom ett program? Jag kan tänka mig på följande möjliga anledningar: om man inte kommer in på ett program pga för lågt meritvärde. Eller om man kanske vill ha fler valbara kurser än de som programmet erbjuder...? Eller om programmet inte ges på den orten man bor?

    I första fallet, så är det inte alls säkert att det är lättare att komma in på en fristående kurs än på ett program. Många ggr är det svårare att komma in (krävs högre meritvärde) på fristående kurser, jämfört med programmen.
    I andra fallet - valbara kurser... Om det är så att man inom programmet får läsa valbara kurser, då kan man välja göra det. Om man inom programmet inte kan läsa valbara kurser, då kan man inte heller ta ut "rätt examen" om man väljer andra kurser än de som ingår i programmet.
    Så, jag ser inte riktigt någon "bra anledning" att försöka läsa till F-3 lärare genom fristående kurser, förutom då som i tredje fallet (se ovan), om utbildning finns på "fel ort" och man inte vill eller kan flytta. Det är i så fall som jag kan förstå att man känner att man vill utbilda sig genom fristående kurser, men jag är inte alls säker att det går. Men i så fall kan du se vilka kurser som ingår i programmet och se sedan om de erbjuds att söka som fristående. Jag rekommenderar i så fall också ta kontakt med studievägledare på F-3utbildningen för att få svar på frågan om det, över huvudet taget, är möjligt att ta ut examen genom att läsa fristående kurser.