Alexandra
    Hej!
    Jag tycker ni ger jättebra svar!
    Har en fråga till.. Jag går som sagt i åk 8 och nästa år i åk 9 har vi nationella prov..
    Min fråga är Sänker nationella proven mycket..? Jag känner mig orolig att inte klara proven och att de e för svåra :/ jag vill har bra betyg och tänk om jag sänker mina betyg i sista året på grundskolan..!

    Hälsningar Alexandra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alexandra! Det glädjer oss att du tycker att vi ger bra svar! Det var snällt sagt av dig! *L* ;-)

    Angående betyg & nationella prov: Nationella prov har för avsikt att MÄTA ELEVERNAS KUNSKAPER - om det finns stabila kunskaper, så kommer det att visa sig på resultatet av de nationella prov.
    Läraren gör annars en SAMLAD BEDÖMNING från lektioner, läxor, grupparbeten och det nationella provet är bara EN DEL i bedömningen.
    Hoppas du finner lite ro i att det är, för det första, samma för alla elever - alla måste göra Nationella prov och är nervösa och oroliga inför det; för det andra så funkar det i praktiken så att läraren hoppas på att "hen" kan höja betyget utifrån nationella provets resultat. Det är extremt sällan som resultat av det nationella provet sänker betyg & mycket oftare höjer läraren betyg med stöd i provresultatet.

    Matte kan du läsa på egen hand på www.matteboken.se.

    Om du gör ditt bästa i skolan hela tiden, från imorgon och varje dag - då kan du inte göra mer. Du måste vara nöjd med att du har faktiskt gjort så gott du har kunnat. Vissa av oss föds med stor begåvning på vissa områden: konst, vetenskap, sport, språklig förmåga mm. De flesta har inte den turen och är normalbegåvade. Det går att träna upp sina förmågor till en viss grad men det finns begränsningar i hur mycket tid, ork och energí man har. Det är definitivt inte värt att oroa sig om ngt. som man inte kan påverka - inget blir bättre äv det.
    Frågasyv.se råder dig att vara uppmärksam på lektionerna, fråga läraren om ngt. är oklart, visa intresse i ämnena, satsa extra mycket på de ämnena där du har lite svårare, fråga på skolan och på biblioteket om det finns gratis läxhjälp, se om du har någon i familjen som kan hjälpa till med läxorna och läs i små portioner i olika ämnen varje dag, inte bara inför proven.
    Om du gör så - kan ingen begära mer av dig. Då måste du vara NÖJD med dina prestationer.

    Vi på Fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig! *L* ;-)
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare