Maja
    Jo, det är såhär att vi ska ju snart, (eller snart och snart.. några månader till)söka till gymnasiet och välja vilken skola/linje vi ska gå. Jag har ABSOLUT INGEN ANING. Jag har panik över detta, mina föräldrar försöker dock hjälpa mig men det hjälper inte för de förstår inte riktigt tror jag.

    Men jag gillar Engelska lite, är bra väg mot ett C där och Svenska gillar jag med och där har jag också bra väg mot ett C/B. Jag gillar absolut inte matte eftersom jag har svårigheter med det, har dyskalkyli, vilket är väldigt jobbigt eftersom nästan ALLA linjer har matte. Dock tycker jag inte heller så mycket om teori på HKK. (Hemkunskap)

    Jag har tittat lite på hotell och turism.. Jag tycker det är jättekul och resa och jag kan själv säga att jag är rätt social och kan ibland starta en bra konversation. Jag kan ha ett väldigt moget språk och prata bero på vem jag pratar med. Jag tycker Turism och resor verkar rätt kul, men är inte helt säker på vad man gör där och vad man kan bli utav det. Jag har däremot också undrat vad humanistiska är..

    Så jag undrar om du kan försöka förklara lite vad hotell och turism går ut på och vad man kan bli och vad som kanske skulle kunna passa mig? Och vad är humanistiska linjen? Vad kan bli inom där?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Humanistiska är högskoleförberedande så tanken är att man vill läsa efter gymnasiet på högskola eller yrkeshögskola och Hotell/turism är yrkesförberedande, dvs man kan få jobb direkt efter gymnasiet på t.ex. Hotell eller turistbyrå eller som reseledare. Fundera lite på om du i första hand önskar jobba eller studera efter gymnasiet och hör av dig igen. Se utbud av eftergymnasiala utbildningar på www.studera.nu och www.yhguiden.se. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    • : Jo jag har tittat lite mer, och fått tips osv.. Min syster tipsade mig om handel om man inte riktigt vet vad man ska gå. Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska kunna jobba med efter skolan, men vill helst inte jobba med något sånt tråkigt som sitta på kontor eller bli dagis fröken.. Men har snackat med andra SYV och de har sagt att det kanske inte är så jättebra med hotell och- turism. Så kan det vara bra med Handel tro?
    • Mikael : Jag har skickat ett UTÖKAT SVAR till dig nu. Bästa hälsningar, Mikael
    Mikael SYV på FrågaSYV
    http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Hej! Kika gärna in på länken ovan.

    Angående skillnaden mellan Hotell/turism & Humanistiska programmet - så är det ganska stor skillnad.
    Hotell/turism är ett yrkesförberedande program och det innebär att praktik á minst 15 veckor ingår.
    Det gör det inte på Humanistiska /som är högskoleförberedande/. På HU läser man Svenska (alt. Svenska som Andra språk) 1, 2 och 3 och Moderna språk 200 p. som obligatoriska kurser. Det är väldigt mycket mer språkstudier på Humanistiska programmet än på ngt. annat gymnasieprogram.
    För att trivas på HU måste man vara språkbegåvad och/eller ha väldigt stort intresse för språk & kultur.
    Det är väldigt svårt att få jobb direkt efter ett högskoleförberedande program, utan det är vidare studier som är en framkomlig väg.
    Vill man helst börja jobba så fort som möjligt, är yrkesförberedande program - att rekommendera.

    Du bad om exempel på vad man kan bli om man läser Hotell/turism och här kommer det några exempel.
    Hotellreceptionist http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D155&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Konferensvärdinna http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D197&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Reseledare http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D327&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Guide http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D147&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Turistinformatör http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D411&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Läs om Turismyrken här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D592&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    Körkort är önskvärt när man söker jobb inom Hotell/turism och ibland är ett krav.

    Om du uppger i vilket del av Sverige du bor, kan vi ge dit tips på skolorna, som har HU och HT i sitt utbud. Annars så finns det Riksrekrytering (elever från hela landet kan söka) och jag hittade tre skolor som har Riksrekrytering på HU, se deras presentationer här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=16&orientation=&variant=2&view=list&county=
    och en skola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malung-salens-gymnasieskola som erbjuder Riksrekrytering på HT.

    Kika gärna in på länkarna som jag skickar nu. Har du fler frågor eller önskar mer detaljerad information, är du alltid välkommen att höra av dig igen!
    Bästa hälsnngar & lycka till!
    Mikael SYV
    HEJ IGEN, MAJA!
    På länken http://www.gymnasieguiden.se/program/HA kan du se en liten film om Handel/administration programmet. Och även läsa info- om programmet.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HA.pdf kan du se exakt vilka kurser som läses på HA. Längre ner på sidan finns ännu mer info- som kan vara bra att ta till sig.

    HA är ett yrkesprogram och finns även som Lärling. Det vet du kanske redan, att Lärling läser yrkesämnena på en arbetsplats. Om du får Lärlingskontrakt, har du rätt till tusen kr. mer från CSN (den så kallade "Lärlingsersättning"). Detta med Lärling gäller alla yrkesprogram, dock är det inte alla skolor som erbjuder Lärlingsutbildningar. Det går bra att gå traditionell utbildning också. vissa elever tycker det är bättre att läsa yrkesämnena på skolan, andra tycker det är bättre - på en arbetsplats. Tur att det finns valmöjligheter!
    Presentationer av skolor som erbjuder HA, finner du på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=11&variant=&view=list&county=.
    Och här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=11&orientation=&variant=4&view=list&county= ser du vilka skolor som erbjuder HA som Lärlingsutbildning.
    Gå på Öppet hus / gymnasiemässan och sök flera alternativ. Du kan söka HA på många olika skolor - eller blanda: söka olika program på olika skolor. Viktigt att söka flera alternativ för att inte stå utan plats när skolan börjar nästa år. Även om man har bra betyg, finns det alltid risk involverad, om man bara söker till en eller två skolor.

    Du skall givetvis lyssna på vad din syster råder dig till samt dina föräldrar. Det är de personer som känner dig bra och kan därför ge mycket goda råd angående vad som passar just dig bäst.

    Önskar dig lycka till!
    Mikael SYV
    • : Jo jag har tittat lite mer, och fått tips osv.. Min syster tipsade mig om handel om man inte riktigt vet vad man ska gå. Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska kunna jobba med efter skolan, men vill helst inte jobba med något sånt tråkigt som sitta på kontor eller bli dagis fröken.. Men har snackat med andra SYV och de har sagt att det kanske inte är så jättebra med hotell och- turism. Så kan det vara bra med Handel tro?
    • Mikael : Det kan säkert vara bra med Handel. Jag skall skriva ett nytt svar för dig nu.