Elliott

    Hejsan! Mitt namn är Elliott och jag går i 8:an och börjar "oroa" mig lite inför gymnasiet. Jag undrar om det finns någon här ute som har koll på detta som jag ska förklara... I alla fall, det är så att jag glömde lämna in en mekanikrapport som skulle vara klar för cirka 2 månader sen. Nu är det ju såklart för sent att lämna in den och jag har väl troligtvis F i mekanik och detta sänker väl mitt ämne i NO. Min fråga är i alla fall, söker man in på 8:ans och 9:ans betyg eller hur funkar det för vissa säger att man söker in på båda årskurserna (8:an och 9:an) medans andra säger att man inte gör det? Tacksam för vilken som helst hjälp! :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elliott,

    till gymnasiet konkurrerar man med en "siffra" som är summan av dina 16 eller 17 bästa/högsta betyg från SLUTBETYGET som du får i slutet av åk9.

    Om något ämne inte läses i åk9, utan avslutas helt redan i slutet av åk8, då kommer det betyget vara ett av de betygen som man väljer ifrån - när man väljer de 16 högsta betygen och räknar fram Betygspoäng/meritvärde.

    Men alla de ämnen som man fortsätter läsa i åk9 - är det det "senaste" betyget, som är i det aktuella ämnet "satt" så nära gymnasiet som möjligt.

    Mer om hur man räknar fram betygspoäng>> och mycket annat nyttigt som har med gymnasieval och gymnasiestudier att göra finns på www.gymnasieguiden.se

    Hälsningar

    Peter syv