Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    antagnignsgränserna går upp och ner. Man kan, om man vill, titta på de tidigare antagningsgränserna men det är bara en "fingervisning"; vid nästa antagning kan antagningsgränserna hamna både högre och lägre. I princip, alltså teoretiskt sett, har alla behöriga sökande en chans att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • hjälp med utbildning : Saken är den, det står olika på alla sidor finner inte ett korrekt svar.
    • hjälp med utbildning : en annan fråga åd, när man kollar och det står B1, var vi säger 16,76 i merit, innebär det att ingen under det kommit in ?
    • Milla : Ja, om det står 16.76 i antagningsstatistik, betyder det att den sista (med lägst meritvärde) som kom in hade meritvärde på 16,76 och ingen med lägre meritvärde kom in (i alla fall just i den urvalsgruppen och till just den terminen och på just det lärosäte); men det innebär inte att antagningsgränsen inte kan gå ner... många faktorer påverkar.
    • Milla : Om du vill få 100% rätt svar ang.antagningsgränserna, råder jag dig kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa; de vet 100% svar på den frågan.
    Läs alla kommentarer