Carolina
    Hej! Jag gick nyss ut årskurs två på ekonomilinjen på en idrottslinje, och det är meningen att jag ska läsa 4år för att jag går just ett idrottsprogram. Men nu är det tyvärr så att jag har blivit skadat och inte kommer kunna satsa på idrotten som jag hade velat, därför känns det väldigt jobbigt att behöva gå i en sådan miljö.
    Jag har haft väldiga funderingar på att hoppa av men nu har jag funderingar på att gå idrottslinjen i tre år istället för så kan man också göra, men då är bara problemet att jag har skjutit upp kurser som jag skulle ha läst mitt fjärde år. Men då har jag börjat fundera på om jag skulle kunna gå klart idrottslinjen i tre år, och sen ta ett fjärde år utomlands på någon av de svenska skolorna som finns, tror du detta är möjligt? I så fall skulle jag kunna läsa de kurser det var tänkt att jag skulle läsa i fyran. Om detta skulle gå, man hamnar väl inte i någon annan grupp när man söker till högskola senare?
    Lite lustig fråga eftersom de flesta går tre år, men ja på min skola har det då varit lite annorlunda.
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina,

    jag beklagar att du pga skada inte kan följa din dröm inom idrott.

    Den studieplanering som du gjorde tidigare behöver i så fall, om du nu inte kan följa den, göras om.

    Det är ett Undantag att läsa på längre tid än tre år. Och det är nu osäkert om du kan läsa på fyra år eller måste läsa på tre år, då inte kommer att följa den "gamla" studieplanering. Hur en ny studieplanering kommer att se ut - måste du diskutera med SYV på din gymnasieskola, i alla fall så länge du är inskriven som elev på den skolan. Om du inte längre blir elev på den skolan, då är det utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd som du kontaktar, som hänvisar dig till den SYV som gör studieplanering tillsammans med dig.

    Tumregeln är den att det är SYV på den skolan där du är elev som ansvarar för din studieplanering; och i fall man inte är elev på någon skola - då är det Utbildningsförvaltningen i "din kommun".

    *** *** ***

    Ang. studier på en svensk gymnasieskola utomlands - se vilka skolor som erbjuder den möjligheten och kontakta den eller de skolorna som du är intresserad av - snabblänk här>>

    För att kunna komma in på en högskola/universitet i Sverige behöver man alltid ha Grundläggande behörighet + ibland också Särskild behörighet till just den utbildningen som du vill komma in på. För Grundläggande behörighet behöver du Examensbevis. Det spelar ingen roll om du läser på 3 eller 4 år eller om du läser på komvux och får examensbevis från komvux - har du uppnått grundläggande behörighet, så har du den.

    Ang. särskild behörighet får man se - exakt vilken utibldning du vill in på - på högskola/universitet och vad som krävs.

    Om du är intresserad av att ha ett yrke inom idrott på ngt sätt - se gärna på följande yrkespresentationer:

    Idrottslärare>>

    Idrottstränare>>

    Idrottskonsulent>>

    Idrottsvetare>>

    Idrottsmassör>>

    även yrken Fysioterapeut>> och Dietist>> är kanske av intresse för dig.

    Men kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - där det finns ca tusen olika yrkespresentationer.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vill också passa på och önska dig Trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare