Sam

    Hej! Jag ställer just frågan om det finns möjlighet för att kunna plugga i sin egen takt eftersom jag har själv blivit opererad för en hjärntumör som har påverkat mig både psykisk och fysisk. Tänkte kanske (om jag har möjlighet att komma in) och om föräldrar tycker det är ok, att börja igen med min pluggandet. Hade tänkt börja på en fullstack webbutvecklare yrkeshögskola… Tyvärr kommer jag inte kunna klara (tror jag) med samma nivå som en vanlig person har (alltså tid). Hoppas ni förstår mig. Tack! Mvh Sam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste söka till utbildningen för att kunna bli antagen. Du förlorar inget på att göra ansökan (det är ju gratis och inte tar mycket tid att göra ansökan). Om du blir antagen, tar du diskussionen med de utbildningsansvariga om hur anpassningar för dig kan se ut.
    De allmänna reglerna om anpassningar vid funktionsvariation (inom yrkeshögskola) kan man läsa om på yrkeshogskolan.se/pedagogiskt-stod-och-tillganglighet
    Jag tror inte att det går att hitta någon regel som säger att en heltidsutbildning måste läggas om till halvtid om hen som är antagen behöver, på grund av sin hälsotillstånd, läsa i lägre studietakt.
    Ett tips är att du kanske söker till utbildningar som har deltidsupplägg för alla studerande, alltså utbildningar som går på t.ex halvtid. Tanken här är att man kanske läser någon annan utbildning, eller arbetar eller är föräldraledig samtidigt som man studerar. I din situation skulle du "bara" studera på t.ex halvtid.
    Exempel på utbildningar inom yrkeshögskola som du gärna får kika på:
    yhguiden.se/utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare-agstu - en halvtidsutbildning på distans;
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/fullstack-utvecklare-stockholm - utbildningstakt 75% av heltid (alltså krävs studieinsats på cirka 30 timmar per vecka);
    Du får också gärna kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola, för att klargöra vilka rättigheter du har (vad du kan kräva av yrkeshögskoleanordnare vad gäller anpassningar av utbildningen för dig).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sam :

      Finns det bara de 2 som har 75% studietid? Inom fullstack webbutvecklare ?

    • Milla :

      Utbildningsutbud förändras. Myndighet för yrkeshögskola kan bevilja nya yrkeshögskoleutbildningar i princip "när som helst"... Men den stora "utsläpp" av YH-utb.brukar ske i januari varje år. Dock dyker även senare under året upp några enskilda yrkeshögskoleutbildningar (eller i alla fall kan göra det). Att läsa till fullstack webbutvecklare på deltid är lite ovanligt (gissningsvis för att det skulle ta för lång tid... läser man på heltid tar det 2 till 2,5 år; skulle man läsa på heltid skulle det i så fall ta 4-5 år). Du får gärna kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola för mer information.

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskol' (59 st.)