anonym

    Hej, jag fyller 17 detta år och direkt efter 9an så hoppade jag av gymnasiet då jag inte fick godkänt i matten och var lite skoltrött. Dvs att jag heller inte gick im för att läsa upp mattebetyget. Så min fråga är ifall det är möjligt att hoppa på en linje nu mitt i en termin samtidigt som jag läser upp mitt mattebetyg från grundskolan. Och hur man isf går till väga. Linjen jag vill gå är frisör och den ligger i en annan ort ca 1h från mig, den finns inte där jag bor. Antagningspoäng för linjen på det gymnasiet är 127,5 varav medelvärdet är 189,4. Min merit ifrån 9an ligger någonstans mellan 160-190 minns inte exakt.

    En annan fråga jag har är ifall det ovan inte möjligt, kan man då läsa IM på distans? Alltså hemifrån. Och måste man då läsa flera ämnen eller kan man bara fokusera på det betyg som man inte hade godkänt i?

    Tacksam för svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    utan godkänt betyg i matematik från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan är du tyvärr inte behörig till nationella gymnasieprogram och med det är det din "hemkommun" som är ansvarig för att erbjuda dig en plats på gymnasiet. Hemkommunen är det den kommunen där du är folkbokförd.

    Programinriktat val - är ett av IM-program,  och upplägget är sådan att man läser i en "vanlig klass" på gymnasiet men i det ämnet där man inte från grundskolan är godkänd, läser man på grundskolenivå. Det är frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på det programmet och inte alla skolor gör därför det. Om du uppger vilken skola du vill läsa på - kan jag se om just den skolan erbjuder platserna på IMV.

    Ett annat av IM-program heter Individuellt alternativ där upplägger är individuell från en elev till en annan. Om du blir inskriven på IMA kan du be att din studieplan inkluderar endast studier i matematik på grundskolenivå med målet att du får godkänt betyg till sommaren 2021 och söker då vilket program du vill - till hösten 2021.

    Du kan också bedriva självstudier i matematik och när du anser att du har tillräckliga kunskaper - be att få göra prövning i Matematik Grund och om du får godkänt betyg, och för övrigt är behörig till gymnaisiets nationella program, ska du kunna söka till vilket program du vill på gymnasiet sen. För självstudier i matte rekommenderar vi www.matteboken.se

    • : Hej, gymnasiet jag vill gå är praktiska gymnasiet i Falun.
    • Ludmila :

      Det ser ut som att det är fullt på Praktiska gymnasiet i Faluns frisörutbildning, och därför går det inte komma in just nu.

    • : hur ser/vet du de?
    • Anna : Genom telefonsamtal med skolans rektorn som sa att det är fullt på frisörutbildningen hos dem. Uppgift från 3 sept 2020.
    Läs alla kommentarer